Københavns fortsætter med velkendt maskinmærke
Copenhagen Malmö Port har genvalgt Terberg som det foretrukne maskinmærke, når det gælder terminaltraktorer og nu er ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen sat i drift hos CMP på havnen i Malmø.
De nye Terberg RT283 terminaltraktorer er nu indsat i driften i Malmø, hvor de opererer på flere lokationer i frihavnen og nordhavnen. Terminaltraktorerne flytter omkring 300-400 trailere dagligt. De håndterer løstrailere, anhængere og husvogne fra RoRo-skibene, bugserer containere til jernbanevogne, oplagrer gods på havnearealer og fragter f.eks. genbrugspapir med de dreje- og hævebare trailere kaldet transliftere.
Myldretid på havnen
Udvidelsen af CMP-flåden er et udtryk for stigende aktiviteter på terminalen i Malmø, der nu tæller et areal på over 250.000 kvadratmeter. Dagligt er der fire skibsanløb, inklusive en ny Finnlines-færgeforbindelse til Swinoujscie i Polen, der udover passagerer medbringer store godsmængder. Når skibene er i havn, er de mange Terberg RT283-maskiner i fuld sving med at tømme og fylde skibene med gods.
Operationen med at ”vende” skibene kræver en koncentreret indsats fra CMP-chaufførerne og ikke mindst maskinflåden, der udover Terberg rummer Linde gaffeltruck, Konecranes reachstackere og ekstraudstyr som transliftere og andre tilkoblingsmuligheder. Effektiv kørsel på ramperne fordrer stor motorkraft, godt udsyn fra kabinen, et vendbart førersæde og firehjulstræk, der sikrer et stabilt vejgreb på alle stigninger.
Førerkomfort i højsædet
Hos CMP er det i høj grad chaufførerne, der har indflydelse på indretningen af terminaltraktorerne.
Knapper, instrumentering, vendbart førersæde, spejle med vidvinkel og alle ergonomiske detaljer i kabinen er defineret af CMP-chaufførerne.
– Komforten inde i kabinen spiller en vigtig rolle i løbet af en lang arbejdsdag. Vores chauffører har brug for optimale arbejdsbetingelser, ikke mindst når skibene lægger til kaj og der skal køres masser af trailere i pendulfart for at overholde tidsplanen. Det kræver stor præcision og en fokuseret køreindsats af vores chauffører og her er komfortniveauet en vigtig medspiller, pointerer purchasing manager Teis Lind fra CMP.