23948sdkhjf

Mærsk har fået sit største metanolskib til dato

Knap er sidste skib i Equinox 1-serien afleveret, før Mærsk tager hul på en ny serie af metanoldrevne giganter

'Berlin Mærsk'.

Det hedder det nyeste medlem af Mærsks flåde, som tilmed er det første skib i en ny serie af i alt seks dual-fuel containerskibe med en kapacitet på 17.480 teu. 

Serien hedder Equinox 2 og afløser Mærsks Equinox 1-serie, 'der blev afsluttet med fartøjet 'Axel Maersk' så sent som i sidste uge. Equinox 1-skibene var en anelse mindre med individuel kapacitet på 16.592.

Det oplyser Maersk i en pressemeddelelse.

Designet af 'Berlin Mærsk' er nært beslægtet med Ane Mærsk-klassen, som tæller 12 skibe. En væsentlig forskel er dog en større skibsbredde, som muliggør større kapacitet i den nye serie.

Det gør 'Berlin Mærsk' til det største metanol-drevne skib i Mærsks flåde til dato. Alle seks skibe vil sejle under dansk flag.

- Med lanceringen af Berlin Mærsk-klassen fortsætter vi med at opbygge en flåde, der kan tilpasses forskellige brandstoffer. Flådefornyelse er afgørende for at bevare vores konkurrencefordel i oceanskibsfart, og det er en hjørnesten i vores engagement i dekarbonisering, udtaler Anda Cristescu, Head of Chartering & Newbuilding hos Maersk.

Berlin Mærsk' blev navngivet den 18. juni ved en ceremoni på Hyundai Heavy Industries’ (HHI) værft i Ulsan, Sydkorea. Her skal alle seks skibe i den nye serie bygges. 

De seks nye skibe blev bestilt i 2022 og forventes leveret i år. 

"Vi er kommet langt"

Skibet, som er den 14. nybygning med dual-fuel kapacitet i Maersks flåde, får sit første anløb den 7. juli, hvor det anløber Shanghai og påbegynder sin tjeneste på AE3-ruten mellem Østasien og Nordeuropa.

- Siden vi besluttede at bestille det første metanolskib i 2021, er vi kommet langt, og flere andre rederier har også investeret i denne teknologi. Berlin Mærsk-klassen bygger videre på fundamentet fra 'Laura Mærsk' og senere 'Ane Mærsk-klassen'. Serien repræsenterer vores fortsatte indsats for innovation og optimering og sætter en ny effektivitetsstandard i branchen,
udtaler Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology hos Maersk

Ifølge analysebureauet råder Maersk over 76,6 pct. af den globale flåde af dual-fuel metanoldrevne containerskibe. I alt udgør metanolskibe 0,8 pct. af den samlede verdensflåde.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047