23948sdkhjf

Er kurven knækket? Havn satte godsrekord i maj

I maj røg der ekstra meget gods over kajen i Aarhus sammenlignet med sidste år

30 pct. flere containere.

Det er udviklingen på Aarhus Havn, der netop har opgjort godstrafikken for maj måned. 

Tallene viser en vækst fra 53.212 TEU i maj 2024 til 69.583 TEU. 

Det oplyser havnen til Søfart. 

I øvrigt blev der i uge 22 sat rekord for antallet af containere håndteret på en uge. Den nye rekord er nu 19.127 TEU. Den gamle rekord er fra august 2022 og lød på 18.804 TEU.

Flere anløb

Årsagen til den travle maj måned skal findes i, at langt flere skibe er sejlet til og fra Aarhus Havn. 

I maj anløb 51 containerskibe containerterminalen, der drives af APM Terminals, i Aarhus. Det er en stigning på over 34 procent.

Væksten bygger oven på en i forvejen solide første fire måneder af 2025, hvor Aarhus Havn oplevede en stigning på over 14 procent sammenlignet med samme periode i 2024.

Det vækker naturligvis glæde på direktionsgangen. 

- Jeg er tilfreds med, at vi sammen med dansk erhvervsliv og virksomhederne på havnen leverer en solid fremgang i containeromsætningen. Det har vi gjort i en tid, hvor nye containerruter er kommet til Aarhus samtidig med, at den geopolitiske usikkerhed tager til, og hvor der sker store forskydninger i den globale handel, siger Thomas Haber Borch, CEO hos Aarhus Havn.

- Vores opgave er at sikre forsyningen uanset omstændighederne, og her står vi et godt sted med en effektiv og konkurrencedygtig drift, tilføjer han.

Stærkt Q1

Tallene fra maj bygger videre på en god start på året for Aarhus Havns godstrafik. 

I april kunne havnen præsentere et første kvartal med en ni pct. stigning i forhold til den tilsvarende periode i 2024. 

Det var direktøren selvsagt tilfreds med, men det var dog en glæde med modifikationer. 

- De kommende måneder bliver meget uforudsigelige, men vi står et godt sted med en effektiv og konkurrencedygtig drift, og så har vi fået gang i nye containerruter fra nogle af de største rederier i verden, som styrker erhvervslivets muligheder i havnen, sagde Thomas Haber Borch tilbage i april.

I alt anløb 108 containerskibe APM Terminals i årets første tre måneder.

MSC på banen

Containertrafikken har ændret sig i Aarhus. 

Triple-E skibene er en saga blot i Aarhus, efter at Mærsk og Hapag-Lloyd har igangsat deres Gemini-netværk. Det betyder, at netværkets ydrepunkter - som Aarhus og Gdansk eksempelvis - bliver serviceret med mindre feederskibe fra enten Bremerhaven eller Wilhelmshaven fremfor de store containerskibe.

Til gengæld har Mærsk-konkurrenten MSC gjort sin entre i Aarhus. 'MSC Auriga' anløb Smilets By den 9. april som det første fartøj på en helt ny og direkte MSC-rute mellem Aarhus og Asien.

På den nye rute vil MSC en gang om ugen anløbe Aarhus Havn.

Tredje år med fald

Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn målt på containertrafik. Over 70 pct. af alle containere ind og ud af kongeriget går over kajen i Aarhus.

I 2024 blev der løftet 9.973.569 ton gods over kajerne i Aarhus, hvilket er et mindre fald på knap to procent sammenlignet med 2023.

Faktisk er det tredje år i træk, at godsmængden falder: fra 11 mio. ton i 2022 til nu 9,9 mio. ton.

Det tager man dog rimelig roligt i Aarhus, for samlet set har Aarhus Havn - sammen med virksomhederne på havneområdet og det øvrige erhvervsliv - leveret en stigning i godsmængder på knap 27 pct. over de seneste 10 år.

Nu er kursen sat mod at få endnu flere virksomheder til havnen ved at skaffe mere areal.

- Vi har i løbet af 2024 opnået den højeste udlejningsprocent og oplever høj efterspørgsel efter arealer fra erhvervslivet. Derfor bliver vores vigtigste opgave i de kommende år at finde en vej frem, hvor vi får flere kajnære arealer, siger Thomas Haber Borch.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062