Stærke fragtmarkeder pressede profitten i Danmarks Skibskredit

Danmarks Skibskredit har ikke fået den bedste start under sin nye ejer, Magellan Capital Holdings, som købte aktiemajoriteten af banken i juli sidste år fra PFA, PKA og kapitalfonden Axcel.
Det viser shippingbankens årsregnskab for 2024, som er godkendt af bestyrelsen, anført af Eivind Kolding som fortsatte som formand for bestyrelsen efter ejerskiftet.
Shippingbankens overskud endte i 2024 på 414 mio. kr. svarende til et fald på 34 pct. fra de 626 mio. kr., som banken tjente året før.
- Resultatet anser vi som utilfredsstillende, men det afspejler kundernes stærke balancer og den hårde konkurrence mellem långivere, hvor shippingbanker aggressivt byder for at forsvare deres faldende lånebøger, skriver ledelsen i regnskabsberetningen.
Indtægterne fra renter og bidrag lød på 384 mio. kr. -51 mio. kr. under niveauet i 2023.
Samtidig udstedte Danmarks Skibskredit nye skibslån for 5,8 mia. kr., hvilket også er mindre end i 2023. Dermed svandt shippingbankens lånebog sidste år ind fra 32 mia. kr. til 27,4 mia. kr.
I forhold til udgangen af juni 2024, hvor banken rapporterede halvårstal på grund af ejerskiftet, er faldet endnu større. Her var bankens lånebog nemlig på 33,5 mia. kr.
- Hele 70 pct. af lånebogen pr. 1. januar 2023 er på bare to år blevet udskiftet som følge af ordinære og ekstraordinære tilbagebetalinger, skriver ledelsen i beretningen.
Stærke fragtmarkeder i flere år
Baggrunden for det faldende overskud og udlån er, at mange skibsredere har benyttet de seneste års stærke markerede til at indfri deres skibslån før tid. Eller, som bankens ledelse selv skriver det i beretningen:
- Rederierne har styrket deres balancer efter flere år med vedvarende efterspørgsel efter søtransport og tilsvarende stærke fragtrater. De har således opnået stor finansiel fleksibilitet og modstandskraft til at beskytte sig mod en forværring af markedsforholdene.
Mens kerneforretningen og indtjeningen er svundet ind, har banken tjent 109 mio. kr. på værdipapirer. Til sammenligning indbragte værdipapirer i 2023 et tab på 53 mio. kr.
Modvind kan øge lånbogen
I sine udsigter for 2025 forudser banken dog en vending på de seneste års optur på shippingmarkedet, og det kan give ny vækst i kerneforretningen.
- Redernes balancer er stadig stærke, og deres behov for ny låntagning forbliver afdæmpet. Vi forventer, at denne tendens vil vende, når de globale handelsforstyrrelser aftager, og shippingmarkederne igen balancerer tilbage til lavere fragtrater og skibsværdier, skriver ledelsen og fortsætter:
- Vi tror, at efterspørgslen efter skibsfinansiering vil stige, da vores kundesegment igen vil vise fornyet interesse for markedet for brugte skibe og i høj grad vil være afhængige af ekstern finansiering, skriver ledelsen af Danmarks Skibskredit.
Beløb i mio. kr. | 2024 | 2023 | 2022 |
Netto renteindtægter fra udlån | 351 | 415 | 562 |
Netto rente- og gebyrindtægter | 481 | 377 | 456 |
Resultat før skat | 553 | 851 | 643 |
Årets resultat | 414 | 626 | 517 |
Samlede udlån | 27,4 | 32 | 35 |
Egenkapital | 9.200 | 8430 | 7.894 |
Samlede aktiver | 58.302 | 64.234 | 58.802 |
Læs også: Skibskreditten opjusterer: Men venter skærpet kamp om kunderne
Læs også: Ekstraordinær udmelding fra Danmarks Skibskredit efter ejerskifte