Ekspert: Derfor vil kapitalfonden EQT sælge Molslinjen

Søfart gør opmærksom på, at artiklen i sin første version citerede en kilde fra EQT. Dette er en fejl, som Søfart beklager og har rettet.
Molslinjen står overfor et potentielt ejerskifte, efter at kapitalfonden EQT ifølge Børsen har sat selskabet til salg.
Siden kapitalfondens opkøb i 2021 har Molslinjen oplevet solid vækst og et højt aktivitetsniveau på både passager- og fragtområdet.
To finansielle eksperter peger overfor TV2 Bornholm på, at Molslinjen under EQT har udviklet sig til at være en god forretning og et attraktivt salgsemne, som kapitalfonden nu vil realisere.
EQT overtog Molslinjen – via moderselskabet Nordic Ferry Infrastructure – i 2021 fra Polaris og har siden fokuseret på vækst og optimering.
Ekspert: "Betydelig værdiforøgelse"
Beslutningen om salg er ikke usædvanlig, vurderer investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen. Han peger på, at kapitalfonde typisk ejer virksomheder i tre-syv år, afhængig af hvor hurtigt investeringspotentialet realiseres.
Også Jesper Berg, tidligere direktør i Finanstilsynet og nu partner i konsulenthuset Implement, vurderer, at EQT formentlig kan realisere en betydelig værdiforøgelse.
Salgsprocessen er sat i gang, og EQT forventer at Molslinjen vil påkalde sig stor interesse fra både industrielle aktører og andre fonde, lyder det.
Molslinjen er Danmarks største færgerederi og blandt verdens største operatører af hurtigfærger. Selskabet blev grundlagt i 1963 og har hovedkvarter i Aarhus.
Molslinjen driver ti danske færgeruter med en flåde på 21 skibe, herunder nogle af verdens største hurtigfærger, og beskæftiger cirka 2.000 medarbejdere.
Ifølge Søfarts oplysninger omsatte Molslinjen i 2022 for cirka 2 mia. kr., som i 2024 ventes at være steget til 2,1-2,4 mia. kr. For 2024 venter færgeselskabet et driftsresultat (Ebitda) på 650-750 mio. kr.