Havvand får ror og propelleraksler til at glide som smurt i olie
Indtil 1970’erne blev stævnrørene på de danske både smurt i fedt, herefter kom olien til. Olien bruges stadig i vid udstrækning i Danmark og Europa, hvilket øger risikoen for olieforurening i havet. I lande som Canada og USA sejler skibene på den velprøvede vandsmurte teknologi fra Thordon Bearings, der forhandler de vandsmurte stævnrør og lejer til mere end 100 lande.
”De oliesmurte stævnrør har en risiko for læk, hvis der fx kommer et stykke fiskeline eller reb ind i propellen. Bruger skibet i stedet vandsmurte stævnrør, så forsvinder risikoen 100 %,” siger Henrik Ziska Damsgard og understreger at teknologien, der er mere end 40 år gammel, kan bruges af både og skibe i alle størrelser.
Henrik Ziska Damsgard, der har stiftet damZgard Mechanics, er eneforhandler af det komplette program fra Thordon Bearings i Danmark, på Færøerne og i Grønland. Henrik Ziska Damsgard har i mere end 25 år arbejdet med propeller.
De oliesmurte stævnrør har en risiko for læk, hvis der fx kommer et stykke fiskeline eller reb ind i propellen. Bruger skibet i stedet vandsmurte stævnrør, så forsvinder risikoen 100 % Henrik Ziska Damsgard, der har stiftet damZgard Mechanics.
Vand driver skibe i alle størrelser
Ror- og stævnrørslejer som SXL eller COMPAC fra Thordon Bearings er lavet af plast, der kører mod en overflade af enten rustfrit stål eller bronze.
”Teknologien fungerer på den måde, at en pumpe ombord sender havvand ind i stævnrøret. Havvandet smører og køler mellem lejet og akslen. De vandsmurte lejer fungerer mekanisk og teknisk præcist som et oliesmurt,” forklarer Henrik Ziska Damsgard.
De vandsmurte lejer fra Thordon Bearings, der bruges af både kommercielle skibe og marinefartøjer, kan fås helt op til 990 mm til en cruiseliner. På Mississippifloden skubber de sammenbundne pramme tonstunge containere op ad floden - drevet af den vandsmurte teknologi.
Får arbejdet på dækket til at glide
En anden af Thordon Bearings banebrydende og effektive løsninger er et vedligeholdelsesfrit glideleje ThorBlas-Blue (TPB), der kan smøre udstyr på dækket som kraner, fortøjningsudstyr og davit-systemer til redningsbåde.
”Det selvsmørende leje, der er fremstillet i plast, er et oplagt alternativ til de fedtsmurte bronzelejer i dæksmateriel. Selvsmørende lejer skal ikke vedligeholdes og sikrer at arbejdet på dækket bliver nemmere. Ud over at mindske forureningen betyder brugen også at arbejdet ombord effektiviseres, fordi lejerne ikke skal smøres manuelt, hvilket også betyder mindre rengøring.
Opbakning til fremtidens rene have
De miljørigtige og velafprøvede løsninger er allerede i branchen. damZgard Mechanics efterlyser derfor, at der både fra regeringens og branchens side kommer mere fokus på de grønnere løsninger, som vil sikre renere have og udstyr ombord på skibe.
Om:
damZgard Mechanics, der er stiftet i 2024 ejes af Henrik Ziska Damsgard, der er uddannet maskinarbejder og maskiningeniør, og har mere end 25 års erfaring indenfor propeller og systemer til skibe. Erfaringen gælder design og fremstilling af CP Propeller, aksler, stævnrør, koblinger, gearkasser, fleksible koblinger og bov-thrustere af forskellig art. damZgard Mechanics råder også over en teknisk tegnestue, som påtager sig små og store mekaniske designopgaver.
Kilde: damZgard Mechanics