Kapitalfond scorer kassen i Danelec-salg
Danelec er blevet solgt.
Farum-virksomheden er kommet i hænderne på den franske teknologi- og ingeniørvirksomheden GTT Group, kunne Danelec oplyse tidligere i maj måned.
Nu kan Børsen berette, at den nu forhenværende ejer - kapitalfonden Verdane - har tjent cirka 1,5 mia. kroner ved salget.
Verdane købte størstedelen af Danelec i 2020 og har siden fået væksten i Danelec til at eksplodere. Danelecs omsætning er siden regnskabsåret 2020/21 steget fra 111 mio. kr. til 330 mio. kr. i seneste regnskabsår - svarende til en vækst på knap 200 pct.
I samme periode er medarbejderstaben næsten firdoblet. De mange nye ansatte er primært kommet til igennem opkøb af andre virksomheder.
Regnskabsår | 2023/24 | 2022/23 | 2021/22 | 2020/21 | 2019/20 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Omsætning | 330,3 | 298,0 | 168,8 | 111,1 | 102,3 |
Årets resultat | 17,4 | 38,8 | 16,3 | 21,4 | 20,8 |
Egenkapital | 94,2 | 87,9 | 16,3 | 21,4 | 20,8 |
Antal af ansatte | 112 | 84 | 71 | 30 | 31 |
Kilde: Danelecs årsrapport for 2023/24 |
Vækst i sorte bokse
Danelec blev grundlagt i 1995 og udvikler dataopsamlingsteknologi til den maritime sektor. Virksomheden fik for alvor luft under vingerne, da det blev lovpligtigt for skibe over en vis størrelse af have en VDR-installation om bord, der kan sammenlignes med sorte bokse for fly.
I dag er porteføljen udvidet til indsamling af højfrekvente dataindsamlingssystemer (HFD), der kan hjælpe kaptajnen til en mere brændstoføkonomisk drift af fartøjet.
Og dét er for alvor blevet attraktivt for rederne har administrerende direktør Casper Jensen tidligere fortalt Søfart.
- For to år siden vidste mange rederier, at de skulle bruge data, men ikke til hvad. Rederierne genererede allerede en del data, men det var over 24 timer, og kravene er noget helt andet i dag, siger han.
I marts rundede Danelec en milepæl med de første 15.000 skibsinstallationer. Men direktøren tror på meget mere, fortalte han til Søfart.
For evnen til at handle på data i realtid frem for at vente på de bagudskuende noon rapporter vil være den vigtigste differentiator for skibsfarten i årene frem i forhold til emissionsmål, brændstof- og driftseffektivitet, lyder Casper Jensens vurdering.
- Overgangen til HFD handler ikke kun om teknologi – det ændrer fundamentalt måden, vi driver skibsfart på. Realtidsdata giver skibsejere og operatører værdifuld indsigt, der forbedrer beslutninger, reducerer fejl og styrker bæredygtigheden, siger han.
Om Danelec
- Dansk teknologi- og elektronikvirksomhed fra Farum, der leverer til den maritime sektor.
- Gør sig især inden for Voyage Data Recording, der kan sammenlignes med sorte bokse på fly. De opsamler data omkring skibets drift, som primært bruges i sikkerhedsøjemed, og som tillæg kan bruges til optimering af skibsdriften for at reducere brændstofforbrug og udledning af drivhusgasser.
- De udvikler desuden andre værktøjer til energi- og brændstofoptimering i skibe i Ship Performance Monitoring-forretningsområdet.
- Har også udvikling af IoT-produkter til skibsfart, der bruges til flådestyring.
Kilde: Danelec