Handelskrig og faldende rater kan presse - Mærsk-alliance skal vise styrke

Handelskrig og faldende fragtrater kan presse A.P. Møller-Mærsk, når transportkoncernen torsdag fremlægger regnskab for årets første tre måneder. Her ventes Mærsk samtidig at løfte sløret for de første måneders samarbejde med Hapag-Lloyd.
Ifølge Danske Bank er konklusion klar, og analytiker Ulrik Bak mener ikke længere, at risikoen ved at eje aktien står mål med det mulige afkast.
- Set i lyset af de betydelige toldsatser, der er pålagt, forventer vi nu, at påvirkningen af samhandelen bliver større end oprindeligt forudset. Selv om der fortsat er en mulighed for, at USA kan ændre holdning (om told, red.), finder vi nu afvejningen af risiko kontra belønning uattraktiv, da vi forventer, at mængderne vil falde, når den 90-dages toldpause slutter, medmindre mængderne mellem Kina og USA begynder at flyde igen, skriver han i en analyse, hvor anbefalingen af aktien sættes ned til "sælg".
Hertil ser han ikke, at en foreslået amerikansk beskatning af kinesiske skibe vil få den effekt, der var spået. Og han tror heller ikke længere på aktietilbagekøb efter 2025.
Ved årsregnskabet lød det fra Mærsk, at handelskrig og tariffer ikke er afgørende for verdenshandlen. Topchef Vincent Clerc pegede i stedet på forbrugertilliden og viljen til at bruge penge.
Derfor var hans bekymring også i højere grad rettet mod antallet af nye skibe, der finder vej til markedet, og som kan skabe overkapacitet og faldende rater.
Rater kan falde
Hos Nordea er fokus også rettet mod de lavere rater, men banken er dog mere positiv.
- Vi forudser yderligere fald i containerraterne, men fra meget høje niveauer, og vi tror at, de fleste investorer vil fokusere på estimeret overkapacitet og betydningen fra nye alliancer, skriver analytiker Lars Heindorff i et analysenotet, hvor anbefalingen "hold" fastholdes.
A.P. Møller-Mærsk indledte i februar sin nye alliance med Hapag-Lloyd, som går ud på at dele pladsen på hinandens skibe af hensyn til både klima og økonomi. Det betød samtidig et brud med den mangeårige partner MSC, der er verdens største containerrederi, og som nu står på egne ben.
Forud for kvartalsregnskabet forventer A.P. Møller-Mærsk et driftsresultat før af- og nedskrivninger samt renter og skat, EBITDA, på 6-9 mia. dollar.
Forventningerne til driftsindtjeningen, EBIT, ventes at lande på 0-3 mia. dollar.
Estimater forud for A.P. Møller-Mærsks regnskab for første kvartal 2025:
Mio. dollar | Q1 '25(e) | Q1 '24 | FY '25 (e) | FY '24 |
Omsætning | 13.135 | 12.355 | 50.130 | 55.482 |
- Ocean | - | 8009 | 30.937 | 37.388 |
- Logistics | - | 3504 | 15.704 | 14.920 |
- Terminals | - | 999 | 4642 | 4465 |
EBITDA | 2526 | 1590 | 7141 | 12.128 |
- Ocean | 1748 | 956 | 4271 | 9186 |
- Logistics | 378 | 266 | 1590 | 1447 |
- Terminals | 377 | 348 | 1591 | 1601 |
Resultat før skat | 1013 | 328 | 1550 | 6816 |
Nettoresultat* | 988 | 210 | 1064 | 6095 |
A.P. Møller-Mærsks forventninger til 2025:
Mia. dollar | Ved FY '24 |
EBITDA | 6-9 |
EBIT | 0-3 |
.\\˙ MarketWire