23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aftalen er skrevet under: Vil bygge arktiske skibe i Danmark

Konsortiet bag de kommende arktiske skibe til Forsvaret har indlemmet et nyt medlem med intentionen om at bygge og servicere de tre flådeskibe

RETTELSE: Tidligere fremgik det, at det var bekræftet, at de nye flådeskibe bygges i Danmark. Dette er ikke afgjort endnu. Søfart beklager fejlen.

Forsvarets nye arktiske skibe skal bygges i Danmark. 

I hvert fald hvis det står til konsortiet Danske Flådeskibe (tidligere Danske Patruljeskibe). Det har selskabet netop offentliggjort i en pressemeddelelse.

Nyheden kommer i forlængelse af, at der er skrevet under med en ny virksomhed, der indtræder som medlem i konsortiet. 

Der er tale om ingeniør- og entreprenørvirksomheden Semco Maritime, som har hjemme i Esbjerg. Selskabet skal gøre konsortiet bedre i stand til at servicere de nye skibe og eventuelt også bygge dem, hvis de skulle få opgaven.

- Dansk produktion af militære skibe er den hurtigste måde at sikre kapacitet og forsyningssikkerhed til Forsvaret i de kommende år, siger Hans Schneider, adm. direktør i Danske Flådeskibe K/S, i pressemeddelelsen.

Klar i 2029

Konsortiet understreger, at Semco Maritime har eksisterende faciliteter på havnen i Esbjerg med mulighed for ekspansion. Derudover har havnen en god strategisk placering og status som NATO-havn.

Derfor ser Hans Schneider også indlemmelsen af Semco Maritime som en mulighed for at komme til at bygge mere end de tre arktiske skibe i fremtiden:

- Med Semco Maritime som en del af Danske Flådeskibe K/S kan vi levere hele pakken til Forsvaret, når det gælder både topmoderne fregatter og arktiske skibe – lige fra design, udrustning og søsætning til service af de færdige skibe, siger Hans Schneider i pressemeddelelsen.

Dansk produktion af militære skibe er den hurtigste måde at sikre kapacitet og forsyningssikkerhed Hans Schneider, adm. direktør i Danske Flådeskibe K/S

Konsortiet forventer at kunne levere det første skib til Søværnet i 2029. 

Med Semco Maritime ombord består ejerkredsen bag Danske Flådeskibe K/S nu af forsvarsvirksomheden Terma, Odense Maritime Technology, pensionskassen PensionDanmark og Semco Maritime. Konsortiet sigter mod at skabe en stærk dansk tilstedeværelse i produktionen af fremtidens flådeskibe.

Initiativet sker på baggrund af regeringens og forsvarsforligskredsens beslutning om at anskaffe nye arktiske patruljeskibe til at styrke Danmarks militære kapacitet i nordlige farvande. 

De arktiske flådeskibe

  • I juni 2021 besluttede forsvarsforligskredsen at igangsætte et udviklingsprojekt for en ny type patruljeskibe til Forsvaret, der skal sikre dansk suverænitetshævdelse på havet og løse havmiljøopgaver.
  • I juni 2023 pegede FMI på konsortiet Danske Patruljeskibe K/S som totalleverandør af design, systemintegration, konstruktion og vedligeholdelse af seks nye patrulje- og miljøskibe på 80-90 meter til en stykpris på over 1 mia. kr.
  • I januar 2025 ændrede regeringen sin bestilling og bad i stedet om nye arktiske skibe til at arvtage for Thetis-klassen.
  • Konsortiet har siden skiftet navn til Danske Flådeskibe K/S og består af Terma, OMT, PensionDanmark og nu også Semco Maritime.
  • Ifølge aktstykket har staten afsat 435,1 mio. kr. til konsortiets arbejde i 2023-2025 med ingeniører, arkitekter, militæreksperter og andre rådgivere. Derudover har en lækket dokument, som DR har set, afsløret en yderligere bevilling på 300 mio. kr.
  • Det første danske patruljeskib står ifølge konsortiet klar i 2029.

Læs også: 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141