23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Første kommercielle ammoniak-totaktsmotor klar til test

MITSUI E&S indleder fuldskala ammoniaktest af banebrydende skibsmotor

Mitsui-værftet i Japan har påbegyndt testfasen for verdens første kommercielle totakts dual-fuel ammoniakmotor.

Det oplyser MAN Energy Solutions i en pressemeddelelse.

Prototypemotoren hedder MAN B&W 7S60ME-LGIM-A (Liquid Gas Injection Ammonia) og er altså nu i testdrift. 

Motoren skal efter planen installeres på et 200.000 dwt bulkskib bygget hos Imabari Shipbuilding i et joint venture mellem K LINE, NS United og ITOCHU Corp. 

Motoren er også udstyret med MAN Energy Solutions' HPSCR (High Pressure Selective Catalytic Reduction) system for at overholde IMO Tier III-kravene. 

- Brugen af ammoniak henimod jagten på CO2-neutral forbrænding - hvilket kan opnås, når der benyttes biobrændstof som pilot fuel - er en betydelig milepæl på vejen mod dekarbonisering, udtaler Bjarne Foldager, leder af totaktsforretningen hos MAN Energy Solutions. 

Testfasen omfatter også verifikation af sikkerheden og ydeevnen af MITSUI E&S's uafhængigt udviklede ammoniakbrændstofforsyningssystem samt andre perifere systemer. 

MAN Energy Solutions forventer at kunne introducere deres ME-LGIM ammoniakmotor på markedet inden udgangen af 2026.

- MITSUI E&S's test bygger på resultaterne af omfattende encylindrede ammoniakbrændstoftests udført på vores forskningscenter i København, og det er spændende at se dette projekt nærme sig kommerciel realisering, siger Ole Pyndt Hansen, leder af totakts R&D hos MAN Energy Solutions.

Udviklingen af ammoniakmotorer er en del af den maritime industris bestræbelser på at reducere drivhusgasemissioner og opfylde IMO's mål om at halvere CO2-udledningen fra international skibsfart inden 2050. 

Ammoniak betragtes som et lovende alternativt brændstof, da det ikke udleder CO2 ved forbrænding.  

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093