23948sdkhjf

Gibraltar-rute skæpper godt i kassen hos DFDS

Gibraltar-ruten vender et minus til plus

DFDS har en guldrandet forretning sejlende over Gibraltarstrædet.

I hvert fald viser rederiet seneste opgørelse over fragt- og passagertransport, at den nyindkøbte rute spæder godt til DFDS' regnskab, og at passagerene strømmer til. 

Hele 39,4 pct. flere passagerer indløste billet til en tur med DFDS i september måned. Det viser rederiets egen, månedlige opgørelse.

Her fremgår det, at Gibraltar står for en stor del af den øgede trafik; for renser man tallene for Gibraltar-ruten, er der faktisk tale om et fald i passagertallet på 2,7 pct..

I de sidste tolv måneder, 2024-2023, steg det samlede antal passagerer 43,8 pct. til 6,4 mio. sammenlignet med 4,5 mio. for 2023-22. 

Stigningen var 6,5 pct. justeret for Gibraltarstrædet.

Vækstlokomotiv Gibraltar

Ser man på fragten, tegner der sig samme billede af travlhed over Gibraltarstrædet.

De samlede mængder fragt i september var 4,4 pct. højere end i 2023 -  og 1,0 pct. højere hvis man renser for tilgangen af ruter på Gibraltarstrædet og lukningen af Calais-Tilbury-ruten.

Nordsømængderne var lavere end i 2023 - med et blandet aktivitetsniveau på tværs af rutenetværket. Middelhavsmængderne var i september højere end i 2023 efter fremgang på alle ruter.

På Den Engelske Kanal var mængderne i september fortsat højere end i 2023. Østersømængderne var samlet set højere end i 2023.

I de sidste 12 måneder, 2024-23, steg de samlede transporterede fragt-lanemeter 5,6 pct. til 40,7 mio. fra 38,5 mio. i 2023-22. Stigningen var 2,8 pct. justeret for tilgangen af ruter på Gibraltarstrædet og Calais-Tilbury-lukningen.

"China plus one"

Det var i september 2023, at DFDS offentliggjorde købet af rederiet FRS Iberia/Maroc, der opererer tre ruter over Gibraltar hhv. Algeciras – Tanger Med, Algeciras – Ceuta og Tarifa – Tanger Ville.

Købet var en del af den såkaldte nearshoring tendens, hvor virksomheder rykker produktionen tættere på Europa - klog af skade efter Corona-pandemiens flaskehalse og diverse problemer i Suez-kanalen. Det fortalte DFDS' topchef Torben Carlsen til Søfart umiddelbart efter offentliggørelsen.

- Vi mener, at Nordafrika er et af de områder, som bliver begunstiget af de overvejelser, som man for tiden hører i mange større virksomheders bestyrelseslokaler, siger topchef og DFDS-CEO Torben Carlsen til Søfart.

- Nearshoring, nearsourcing, China plus one, det bliver kaldt mange ting i øjeblikket, siger Torben Carlsen.

Fælles for begreberne er, at europæiske virksomheder i stigende grad placerer produktionen tættere på Europa, hvor afstande i geografi, kultur og tidszone er mindre. Her spiller Marokko ifølge Torben Carlsen en central rolle.

- Specielt i tekstil- og bil- og transportindustri ser vi vækstmuligheder. Derudover er er det rimeligt at hævde, at Marokko for mange industrier er indgangen til Afrika.

Og tallene taler altså for sig selv, når man gransker væksten i fragten og passagerene for september.

Tilfredse med tilstedeværelsen

Men umiddelbart har DFDS ikke planer om at foretage yderligere opkøb i de sydligere himmelstrøg, lød det dengang fra Torben Carlsen. 

- Vi er tilfredse med den tilstedeværelse, vi har. Opkøbet af FRS Iberia/Maroc passer fint, fordi vi har god erfaring fra den engelsk kanal, hvor vi har en række korte ruter, siger Torben Carlsen.

- I kombination med vores forventninger om en vækst i handlen mellem Nordeuropa og Afrika, giver vores tilstedeværelse i Marokko mening. Men vi har ingen planer om ruter, hvor der i forvejen er andre operatører, uddyber DFDS-direktør Torben Carlsen.

Den hurtigste nye DFDS-rute mellem Afrika og Europa tager 60 minutter, men så sejles den også af en hurtigfærge med en tophastighed på 42 knob (78 Km/t).

Handlen blev endelig gennemført i januar 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112