23948sdkhjf

Storbritannien får sin første elektriske højhastighedsfærge med hydrofoil

Når skibet er taget i brug, vil det kunne spare 3.700 ton CO2 om året

Det britiske rederi og færgeoperatør, Red Funnel, vil introducere et emissionsfrit højhastighedsskib i slutningen af 2025.

Skibet skal indsættes på strækningen over Solent i det sydlige England. Hydrofoil-fartøjet er udviklet af Artemis Technologies til at blive en passagerfærge.

Katamaranen vil kunne opnå en hastighed på 36 knob, og Artemis forventer en rækkevidde på 70 sømil ved en hastighed på 25 knob. Når skibet er taget i brug, vil det kunne spare 3.700 ton CO2 om året. Tallet kan øges til 4.150 ton, når elektricitet fra vedvarende energikilder er tilgængelig.

- Vi er glade for at nå denne spændende milepæl som en del af vores rejse mod at afkarbonisere vores flåde. Artemis EF-24 passagerfærgen vil tilbyde hastighed, komfort og pålidelighed samt markant reducere udledning af drivhusgasser og luftforurening, siger Fran Collins, adm. direktør hos Red Funnel, i en pressemeddelelse. 

Passagerkapaciteten vil være op til 150.

Red Funnel er et af de ældste fungerende færgefirmaer og kan spore sin historie tilbage til 1861. I dag transporterer det 3,4 millioner passagerer og 860.000 køretøjer over Solent mellem Southampton og West Cowes på Isle of Wight.

Red Funnel siger, at de vil arbejde sammen med Artemis i de kommende måneder om at teste fartøjet. Deres højhastighedsteams vil også gennemgå træning for at være forberedt på ankomsten af den nye færge.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125