23948sdkhjf

Esbjerg Havn er centrum i fremtidens grønne infrastruktur

Øget samhandel skaber øget efterspørgsel på havnefaciliteter. Esbjerg Havn ligger strategisk i et smørhul, som tilbyder uovertruffen adgang til globale markeder. Uanset om det er biler, vindtårne, bulk eller hvad du vil flytte. Samtidig er havnen førende i grønne løsninger.

For få uger siden blev et ladepunkt til ellastbiler indviet på Esbjerg Havn. Det første af sin slags i hele Vestjylland.

At Esbjerg Havn er de første i regionen med den mulighed, er ikke tilfældigt. Esbjerg er ikke bare verdens største udskibningshavn for havvind, og en central aktør i fremtidens globale samhandel. Havnen er også en frontløber i forhold til grønne initiativer.

”At vi har ladepunkter til både personbiler og lastbiler er et billede på, at vi er bevidste om, hvorfor vi er her. Vi skal levere bedst mulig infrastruktur og gøre det så grønt, som vi kan,” siger Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn.

Udover el til køretøjer, så har skibene også adgang til landstrøm. Samtidig er havnen i dialog med kunder om e-fuels, brint, ammoniak og andre af fremtidens drivmidler.

”Vi bliver uundgåeligt en del af den grønne infrastruktur. Vi har valgt at tage en aktiv rolle og har meget tæt dialog med kunderne om det,” siger Jesper Bank.

Øget efterspørgsel efter faciliteter

Men Esbjerg Havn er ikke kun en grøn havn. Behovet for effektive havnefaciliteter stiger i takt med øget international handel. Flere danske virksomheder søger adgang til markeder uden for traditionelle handelspartneresom Tyskland, England og Norge. Her er Esbjerg Havn også relevant. 

Via Esbjerg er der ugentligt adgang til 27 europæiske destinationer og daglige afgange til England. Der er skibe til Fjernøsten og sidste år blev der importeret 42.000 biler. Havnen er i gang med at uddybe sejlrenden til 12 meter, så helt store skibe kan gå til kajs, ligesom NATO-materiel kan tilgå. Jernbanen på havnen forlænges og Ten T-netværket udbygges. Det gør Esbjerg Havn til en central samfundsaktør, som er ansvarlig for kritisk infrastruktur på tværs af transport, grøn omstilling og sikkerhed.

”Vi ligger unikt i forhold til ’Motorway of the sea’, Nordsøen. Vi har syv stevedoreselskaber og i nogle tilfælde er vi et godt alternativ CO2-mæssigt i forhold til kanalhavne som Zeebrugge og Antwerpen,” siger Jesper Bank.

Engang var det bacon, der blev lastet i Esbjerg. Så kom fisk, olie og vind. I takt med, at nye teknologier og industrier inden for den grønne omstilling vokser frem, forholder havnen sig igen til nye muligheder.

”Havnen er en nøglespiller i den fortsatte udvikling af Danmarks økonomi og integrationen i den globale handelsstruktur. Vi stiller infrastruktur til rådighed, der rækker ind i fremtiden,” siger Jesper Bank.

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078