Stigende fragtrater får Mærsk til at tro på milliardindtjening
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/108311173.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3991&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=cfbb6213a0cb4b11e949678998aa15a3e860f2c8f9adac13920db09cb9da1218)
Fragtraternes himmelflugt de seneste måneder får nu Mærsk til at løfte sin forventning til driftsresultatet med 3 mia. dollar - svarende til 20,5 mia. kr.
Det oplyser selskabet i en børsmeddelelse mandag aften.
Forventningen er dermed en driftsindtjening på mellem 1 og 3 mia. dollar - det svarer til mellem 6,8 og 20,5 mia. kr. Før var det bedste scenarie at tjene et rundt nul.
Fragtraterne er steget, især som følge af situationen i Det Røde Hav, hvor angreb fra Yemens houthibevægelse har sendt skibene syd om Afrika i stedet.
Men også uventet stor efterspørgsel og udstyrsmangel har betydet, at der er taget kapacitet ud af containermarkedet, og rederierne har derfor øget priserne.
Containerfragt trækker op igen
- Udviklingen sker gradvist og forventes at bidrage til et bedre finansielt resultat i andet halvår af 2024, skriver Mærsk i meddelelsen.
Raterne nåede forleden deres højeste niveau siden 2022 og ventes at stige yderligere de kommende uger, vurderer flere analysehuse.
I første kvartal endte selskabet med et overskud på 208 mio. dollar. Men mens de fleste andre store rederier tjente penge på deres containerfragt, måtte Mærsk aflevere førstekvartalsregnskab med tab i sin Ocean-forretning.
Nu er det så containerforretningen, som ventes at trække op. Mandagens opjustering kommer med et forbehold for de fortsat store bevægelser på markedet for containerfragt.