23948sdkhjf

Chef i Mærsk-center ser lovende perspektiv i kernekraft

Kommercielle skibe drevet af kernereaktorer kan blive en af løsningerne på skibsfartens grønne omstilling

Kommercielle skibe drevet af kernereaktorer kan blive én af løsningerne på skibsfartens grønne omstilling. 

Sådan lyder ét af budskaberne fra fra teknologichef Claus Winter Graugaard, forskningscentret The Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping‘. 

Det skriver Ingeniøren.

- Generelt virker det lovende. Men det vi kalder for ‘Technology Readiness Level’ er lige nu på et meget lavt niveau. Så det er ikke noget, der ligger lige om hjørnet. Over de næste ti år tror jeg, at der kommer til at ske en del, men vi skal nok forbi 2035 før vi ser det første realistiske kommercielle projekter bliver sat i søen, siger han.

Løsningen kunne være, at rederier – i stedet for ejerskab af selve reaktoren – lejer den af en tredjepart, mener han. Men betoner også, at den reaktorteknologi, der lige nu er mest optimisme omkring, MSR-teknologien stadig mest foregår på laboratorieniveau.

Mens militære fartøjer fra klodens super- og stormagter i årevis har sejlet med atomreaktorer i deres indre, har den kommercielle skibsfart ikke endnu adopteret de dyre, og teknologisk komplicerede løsninger. De senere år har visse maritime aktører dog vist interesse for kernekraft. 

Blandt de seneste initiativer er det hollandske mineselskab BHP, som har hyret konsulenter til at undersøge civile reaktordesigns i tørlastskibe, og sidste år proklamerede kinesiske CSSC sine fremtidige planer for et atomdrevet containerskib.

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141