23948sdkhjf

Containerskibene sprøjtes ud  - men rederierne mangler skibe

Trods stor tilgang af nye skibe mangler Mærsk og konkurrenterne skibe på ruterne mellem Asien og Europa, skriver analysehuset Alphaliner

Samtidig med, at branchen oversvømmes nye containerskibe fra værfterne, mangler verdens tre store containeralliancer lige nu næsten 10 pct. flere containerskibe, end de råder over på deres ruter mellem Asien og Europa. 

Det viser en ny analyse fra Alphaliner,  skriver The Loadstar.

- På trods af, at der i år allerede er blevet tilført 1,14 mio. teu ny containerkapacitet har rederierne i de tre store containeralliancer siden sidste fredag manglet 36 skibe til at dække deres 25 Asien-Europa-loops, skriver Alphaliner i analysen

Paradokset skyldes en prop i den gængse rute gennem Rødehavet, udløst af Houthi-oprørernes angreb på skibe ud for Yemen. 

Siden årsskiftet det sendt 90 pct. af alle containerskibe mellem Asien og Europa på en stor omvej syd om Afrika, som typisk forlænger sejltiden med 10-12 dage. 

Omvejen har gjort indhug i containerrederiernes kapacitet. 

Pr. 10 maj mangler de tre alliancer ifølge Alphaliner 36 skibe for at nå op på de 276 skibe, som de har brug for til at dække ruterne mellem Asien og Europa. 

Især Ocean Alliancen med CMA CGM, Cosco, Evergreen og OOCL er presset på kapaciteten. Alliancen mangler 20 skibe, og er særligt presset på sine Asien-Middelhavsruter. 

Kapaciteten er mindre presset i de to andre alliancer, 2M med Mærsk og MSC, og THE Alliance.  

Mærsk og MSC mangler otte skibe til deres kombinerede flåder på 126 skibe, skriver Alphaliner. 

Det samme gælder for THE alliancen, som aktuelt har 110 skibe i drift på Europa-Asien ruterne. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171