23948sdkhjf

DFDS gør klar til el over kanalen

I første omgang vil DFDS have to nye elektriske færger over kanalen. Senere kan det blive til flere

To elektriske fartøjer over Den Engelske Kanal inden 2030.

Det er ambitionen fra DFDS, der små småt er ved at udrulle selskabets nye strategi, der skal få dem et grønnere sted hen inden 2030.

Torsdag havde selskabet møde med den britiske minister for Investment and Regulatory Reform, Dominic Johnson, og der indgik parterne en aftale om at sende to DFDS-fartøjer på el på vandet inden 2030. 

Måske fulgt op af fire mere på et senere tidpunkt.

Det oplyser DFDS i en pressemeddelelse. 

For syv milliarder kroner nybyggerier

Planen er led i en større investering, som DFDS vil foretage frem mod 2030. Helt præcist syv milliarder kroner vil selskabet investerer i nye grønne færger.

DFDS ønsker at investere i to færger på el, to på ammoniak og to på metanol inden 2030.

- DFDS dedikation understreger værdien af vores handelsrelation og den strategiske betydning af Den Engelske Kanal som transportrute, sagde minister Johnson.

DFDS' strategi rimer nemlig godt på den engelske ditto, der også sigter efter net-zero emission fra 2050. 

"Ikke en let omstilling"

Netop den korte distance over kanalen gør elektricitet relevant som drivmiddel - men det handler også om at få sikret infrastrukturen og landstrømsanlæg på de involverede havne, før elektriciteten for alvor kan komme i spil.

- Denne omstilling kommer ikke til blive let. Det kræver betydelige investeringer, innovation, teknologi og infrastruktur, samarbejder og partnerskaber mellem offentlige og private instanser. Men jeg er sikker på, at vi nok skal komme i mål, lyder det fra Torben Carlsen, CEO i DFDS.

DFDS driver 12 ruter mellem Storbritannien og diverse europæiske havne. DFDS har 3300 ansatte i Storbritannien fordelt på hhv. fem engelske havne og logistikkontorer samt UK-flagede fartøjer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111