23948sdkhjf

Klassisk skibsredermodel står bag Torms stærke resultater

Den klassiske skibsredermodel, hvor rederiet selv ejer, servicerer og opererer hele flåden er en af årsagerne bag, at Torm opnår relativt højere TCE-rater end konkurrenterne

Torm kalder selv sin forretningsmodel for 'One Torm'. 

Begrebet dækker over, at Danmarks største produkttankrederi selv ejer, driver og opererer hele flåden på nu 90 tankskibe. 

Den forretningsmodel gør, at Torm opnår relativt høje afkast på den investerede kapital sammenlignet med de fleste konkurrenter. 

Det siger Torms adm. direktør Jacob Meldgaard i et interview med Søfart om torsdagens Q4 kvartals- og helårsårsregnskab for sidste år og udsigterne for 2024.   

Fuld kontrol

- Vores resultater skyldes, at vores 'ONE Torm' model giver os fuld kontrol over hele operationen af vores flåde. Vi har ganske enkelt ingen aktiviteter, hvor vi ikke selv står for det hele. Den tilgang har i 2023 gjort det muligt for os at positionere vores skibe i de rette områder takket være AI-algoritmer og så selvfølgelig en masse dygtige medarbejdere, siger Jacob Meldgaard.

One Torm-modellen er altså en stor del af forklaringen på, at Torm opnår højere TCE-rater end mange af konkurrenterne. Tendensen blev senest bekræftet af det netop aflagte Q4 og helårsregnskab for 2023. 

I snit lå Torms gennemsnitlige TCE-indtjening sidste år på 37.124 dollars pr. dag.

TCE-indtjening

  • TCE-indtjening pr. dag udtrykker et skibs gennemsnitlige daglige indtjening baseret på den aktuelle Time Charter Equivalent (TCE) rate
  • TCE-raten er en beregnet værdi, der tager højde for fragtraten og omkostninger ved at drive skibet
  • TCE-indtjening pr. dag er en vigtig KPI for rederier, da den udtrykker deres skibes indtjeningsevne. 

Bud efter de største tankskibe 

Forretningsmodellen er dog ikke hele forklaringen. Også sammensætningen af Torms flåde betyder noget. 

Vores resultater skyldes, at vores 'ONE Torm' model giver os fuld kontrol over hele operationen af vores flåde. Vi har ganske enkelt ingen aktiviteter, hvor vi ikke står for det hele selv Jacob Meldgaard, adm. direktør

For Torm-flåden består af skibe, som markedet især efterspørger.

Siden Ruslands invasion af Ukraine i starten af 2022 og senere uroen i det sydlige Rødehav og Adenbugten, er handelsvejene for verdens raffinerede olieprodukter som diesel, benzin og flybrændstof vej fra olieraffinaderierne til kunderne blevet længere. Blandt andet kommer mere af Europas olieprodukter nu fra amerikanske raffinaderier.

Her er det naturligvis mest økonomisk at fragte større mængder i de allerstørste produkttankskibe, som findes på markedet. 

Netop dem har Torm mange af. Faktisk har rederiet kun skibe i de tre største størrelser - LR1, LR2 og MR - for long range og medium range. Mange af konkurrenternes flåder består af store og mindre tankskibe, hvor de sidste sejler kortere ruter og nu opnår relativt lavere TCE-rater.

Øget satsning på langsejlere

Først i 2023 satsede Torm yderligere på de langtrækkende skibe med købet af 22 store tankskibe, heraf ni  LR2 og syv LR1, hvilket har øget rederiets langtrækkende flåde yderligere. 

- Vores fokus er på skibe i de tre største produkttanksegmenter LR1, LR2 og MR. De store og langtrækkende skibe er både dyrere at investere i og at drive, men fremadrettet ser vi fortsat attraktive afkast i de store skibsklasser de kommende år på grund af ændrede handelsmønstre og ændringer i det globale raffinaderi-landskab, siger Jacob Meldgaard. 

Når nu LR2 for tiden er den mest eftertragtede skibsstørrelse skulle man tro , at Torm ville have travlt med at indkøbe mere tonnage i klassen eller at måske ligefrem at chartre LR2'ere. 

Men dels har Torm i 1. kvartal 2024 allerede taget imod et ekstra LR2 skib, og dels er priserne for de mest indbringende tankskibsklasser ligesom raterne historisk høje. 

Og ikke mindst, så holder Torm fast i sit 'One Torm-princip', som også handler om at skabe de bedst mulige resultater til ejerne. 

Produkttankrederiet Torm 

  • Grundlagt i 1889
  • Specialiseret i produkttank, som er fragt af raffinerede olieprodukter 
  • Råder over mere end 90 produkttankskibe i de tre største skibsklasser
  • Har ni kontorer i syv lande. Hovedkontoret ligger i Hellerup, Danmark 
  • Beskæftiger globalt 3.300 søfolk og 350 kolleger på land
  • Er børsnoteret på Nasdaq i New York og på Københavns Fondsbørs
  • Administrerende direktør er Jacob Meldgaard.

Kilde: Torm

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094