23948sdkhjf

Nye IMO-regler for brand er made in Denmark

Dansk Brandsikrings Institut står bag rapport, der nu danner grundlaget for ny brand-debat i IMO

De nuværende regler for brandsikring på containerskibe er forældet.

Derfor har Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI) fået til opgave at lave en rapport med anbefalinger til, hvordan reglerne skal blive mere tidssvarende.

Rapporten er nu afleveret til IMO, og anbefalingerne er derved kommet et stort skridt nærmere mod at blive til internationale regler. Dermed bliver disse skabt med et utvetydigt dansk aftryk.

Det er ikke hverdagskost, at en FSA-rapport går så glat igennem den type review. Anders V. Kristensen, DBI’s projektleder for CARGOSAFE

Antallet af brande på containerskibe er de seneste tyve år fordoblet. Større skibe og nye typer gods har betydning for brandsikkerheden ombord, og de eksisterende minimumsregler fra den internationale maritime organisation IMO ser ikke ud til at matche dagens risikobillede.

Det var på den baggrund, at det europæiske agentur for søfartssikkerhed EMSA bad DBI om at lede projektet CARGOSAFE, der i 2023 udgav en rapport med 17 mulige tiltag til, hvordan brandsikkerheden på containerskibe kan forbedres.

Klar til behandling

En ekspertgruppe i IMO har gransket CARGOSAFE-rapporten og konkluderet, at den lever op til kravene i en såkaldt Formal Safety Assessment, også kendt som FSA.

 Dermed er rapportens konklusioner og anbefalinger klar til at blive behandlet i IMO’s underkomite for skibssystemer og -udstyr, SSE. Det sker i perioden 4. til 8. marts.

– Det er ikke hverdagskost, at en FSA-rapport går så glat igennem den type review. Men i og med, at vi i CARGOSAFE strengt har fulgt FSA-proceduren, er vejen banet for en relativt hurtig behandling, siger DBI’s projektleder for CARGOSAFE, Anders V. Kristensen.

– At få ændret regler om sikkerhed til søs er en proces, der tager mange år. Derfor er det ekstra rart at se, at anbefalingerne fra den FSA-baserede tilgang nu er nået til IMO’s SSE-underkomite, der vil komme med ændringer til SOLAS (den internationale konvention for sikkerhed til søs, red.), fortsætter Anders V. Kristensen.

Ros fra IMO

Formal Safety Assessment (FSA) er en struktureret og systematisk metode, der anvendes til at vurdere risici og identificere de mest effektive måder at forbedre sikkerheden i den maritime sektor. 

FSA blev udviklet som en reaktion på Piper Alpha-katastrofen i 1988, hvor en olieplatform I Nordsøen eksploderede, og 167 mennesker mistede livet.

At få ændret regler om sikkerhed til søs er en proces, der tager mange år. Derfor er det ekstra rart at se, at anbefalingerne fra den FSA-baserede tilgang nu er nået til IMO’s SSE-underkomite Anders V. Kristensen, projektchef for CARGOSAFE, DBI

FSA består af fem trin, der alle er ressourcekrævende, hvis de skal udføres ordentligt, men både EMSA og IMO har rost DBI’s tilgang, og CARGOSAFE er blevet kaldt et mønsterprojekt på, hvordan forbedring af sikkerheden til søs bør gribes an.

– Indrømmet, det er en svær og indviklet proces, men det tunge arbejde lønner sig i længden, når den efterfølgende proces går desto glattere, siger Anders V. Kristensen.

De 5 trin i FSA

1. Identifikation: Hvad kan gå galt? Oplistning af alle relevante scenarier med potentielle årsager og følger

2. Risikoanalyse: Hvor galt kan det gå – og hvor sandsynligt er det?

3. Risk control options: Hvad kan vi gøre ved det? Hvilke regler kan man ændre for at reducere risici?

4. Cost-benefit vurdering: Hvad koster forslagene, og hvor stor en forbedring vil de medføre?½

5. Anbefalinger til beslutningstagning: Hvilke handlinger bør gøres

Kilde: DBI

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125