23948sdkhjf

Store julegaver til Esbjergs CTV-specialist i år

CTV-rederiet MHO-Co tager frem til nytår imod hele tre elektriske CTV'er frisk fra værfter i Kina og Norge 

Julen i år bliver ekstra begivenhedsrig – og dyr - for CTV-rederiet MHO-CO i Esbjerg.

På selve juleaftensdag forventer rederiets stifter og direktør, Mik Henriksen, at få rederiets to nye elektriske fartøjer, ’Boreas’ og ’Balder’, registreret i Søfartsstyrelsens nye digitale pantregisteringsplatform.

Værft har imponeret

Bådene er bygget af værftet Afai i Guangzhou, og trods enkelte bump på vejen i form af et skib, som påsejlede de to søsterfartøjer under klargøringen, er Mik Henriksen imponeret over værftets arbejde:

- Vores kinesiske værft, Afai, har virkelig overperformet og udvist stor professionalisme og samarbejdsvilje, ikke mindst i forbindelse med et par fejl fra vores side under ’owner supply’ – med en stærkt forsinket levering af bådenes hovedmotorer, som ankom i sidste uge. Trods det, har de fået begge skibe klar til aftalt tid, og det uden at ’overcharge’ os for de forsinkede leveringer, som de fleste andre værfter ville have gjort, siger Mik Henriksen.

Det er anden gang, at Mik Henriksen får leveret skibe fra Afai, der næsten udelukkende bygger fartøjer til indenlandske kinesiske rederier.

- Afai kender jeg fra min tid hos Incat værftet i Tasmanien i 1997/98, som dengang havde et tæt samarbejde med Afai. Derfor deler vi den samme tilgang til skibsbyggeri, og det gør vores forståelse og kommunikation ubesværet, siger Mik Henriksen.

’MHO Boreas’ har været gennem 2. prøvesejlads, og på torsdag og fredag er det ’MHO Balders’ tur. I den første eller anden uge af det nye år stævner de to fuldt elektrificerede søsterskibe ud på den lange rejse til MHO-Co i Esbjerg.  

Sejler via Suez

Turen forventer Mik Henriksen vil tage 35 dage, og ruten går via Suez kanalen, hvor Houthi-oprørene ellers lige nu angriber kommercielle handelsfartøjer og skaber store forstyrrelser af den internationale skibstrafik.

Hvis alt går efter planen, bliver ’MHO Boreas’ og ’MHO Balder’ indsat i langtidscharter på Ørsteds to tyske havvindprojekter, Gode Wind 3 og Borkum Riffgrund 3.

- ’MHO Boreas’ vil blive indsat den 27. februar og ’MHO Balder’ følger efter den 15. marts. Kontrakten med Ørsted omfatter en tredje af vores CTV’er, ’MHO Apollo’, som allerede er i gang dernede, fortæller Mik Henriksen om havvindparkerne, der skal stå færdige i henholdsvis 2024 og 2025.

Og som om det ikke er nok af store begivenheder denne jul, forventer MHO-Co at tage imod rederiets tredje nybygning alene i december i form af SES-fartøjet (Surface Effect Ship, red.)’MHO Furious’, som ventes at ankomme til Esbjerg den 27. december. 

Det superhurtige katamaranfartøj leveres fra det norske værft, Umoe Mandal, som i november leverede søsterfartøjet ’MHO Fast’ til MHO-Co.

-Det bliver en jul med store julegaver – som vi selv betaler. Og det er klart, at det vil afspejle sig i vores årsregnskab for i år, men det samme vil indtægterne på skibene til næste år, siger Mik Henriksen.

Se videoen fra MHO Boreas 2. prøvesejlads ud for Afai værftet i Guangzhou, Kina

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11