23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Molslinjen kalder på hjælp til dyr CO2-regning

Regningen for kommende CO2-kvotehandel kan ende i trecifret millionbeløb for Molslinjen, som nu beder om politikeres håndsrækning

Når EU’s ETS-regler for skibsfarten er fuldt indfasede, vil Molslinjen ifølge eget udsagn næppe kunne løfte omkostningen uden hjælp fra politikerne. Det skriver Finans.

- Omstillingen haster, og det er derfor, at vi skal have noget hjælp fra politikerne, siger Jesper Maack, der er presse- og kommunikationschef hos Molslinjen til Finans.

I første omgang ønsker Moslinjen at betale regningen selv og uden at øge billetpriserne, da man er i ”knivskarp” konkurrence med Storebæltsbroen. Men det næppe muligt, lyder det, når reglerne er fuldt indfasede. Sammen med nationale afgifter kan ekstraregningen for rederiet ende på 149 mio. kr. alene på Kattegat-forbindelsen, skriver Finans.

Rederiet foreslår derfor, at politikerne udbetaler støttemidler fra en omstillingspulje, der blev oprettet som del af Folketingets grønne skattereform fra 2022.

EU’s ETS-regler indføres fra næste år, og betyder, at rederier skal købe CO2-kvoter for deres CO2-udledninger fra sejladsen fra seneste havneanløb, når de kalder en EU-havn. Det indfases løbende, så der fra 2026 og frem skal betales for 100 pct. af udledningerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094