23948sdkhjf

Maersk Tankers lægger billet ind på 10 store ammoniak-skibe

Maersk Tankers bekræfter ordre på en hel række skibe til fragt af ammoniak

A.P. Møller Holdings tankrederi, Maersk Tankers, tager nu sit første skridt mod fragt af ammoniak.

Rederiet oplyser, at det via et datterselskab har lagt en bestilling på op til ti VLAC'er (Very Large Ammonia Carriers) Fire skibe er bestilt med levering i 2026, mens kontrakten indeholder optioner på de resterende seks skibe.

- Vi bygger videre på vores arv fra drift af gasselskaber for at tilbyde en afgørende transportservice, der vil hjælpe med overgangen, , siger Maersk Tankers adm. direktør Tina Revsbech i en pressemeddelelse.

- Med dette initiativ vil vi være i stand til at servicere rene ammoniakproducenter og brugere i mange dele af verden med meget energieffektive og sikre skibe. 

Søfart har tidligere beskrevet netop ovenstående handel. Dengang florerede oplysningerne kun som brancherygter.

Også ammoniak i motoren

Maersk Tankers oplyser, at det også planlægger at klargøre skibene til at sejle med ammoniak som drivkraft: Der arbejdes sammen med MAN Energy Solutions og Hyundai Heavy Industries' Engine Machine Division (EMD) for at udstyre skibene med motorer, der køre på ammoniak, oplyser rederiet.

Nybygningerne på 93.000 kubikmeter bliver ifølge rederiet nogle af de største ammoniakskibe i drift.

Ammoniak, navnlig hvis det produceres med grøn strøm, er udset til at blive ét af fremtidens grønne brændsler i flere industrier, ikke mindst skibsfarten.

E-ammoniak, som det kaldes, har fordelen over e-metanol, at det på papiret kan opnå en nuludledning. Det indeholder ikke noget kulstof og udleder derfor ikke CO2, når det brændes af.

Omvendt er CO2 nødvendig i produktionen af e-metanol. Det udledes igen ved afbrænding, og derfor kan brændslet "kun" opnå CO2-neutralitet. CO2'en skal da være biogen - for eksempel ved at den er udvundet fra biomasse

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094