Flere og flere rederier satser på medvind på sejlruterne i grøn omstilling
Blandt danske rederier er det mest rotorsejlet, som har vundet indpas. F.eks. hos Scandlines og Maersk Tankers. En anderledes måde at udnytte vinden på kommer fra WindWings-teknologien fra Bar Technologies. Newcastlemax-bulkeren 'Berge Olympus' fra rederiet Bergebulk bliver således promoveret som skibet med den kraftigste "vindmotor" netop nu
WindWings-sejlene kan være op til 37 meter høje og fungerer helt traditionelt ved at fange vinden og dermed presse skibet fremad. Det er naturligvis meget forskelligt, hvor stor effekt sejlene har på brændstofforbruget, men ifølge producenten og rederiet sigter man efter en reduktion på mellem 20 og 30 pct. Foto: Reuters, Jeslyn Lerh
De fire WindWings om bord på 'Berge Olympus' . Sejlene kan rotere i den nødvendige vinkel for at fange vinden. Samtidig kan sejlene lægges sig fladt ned, hvis skibet sejler under en bro.
Stor var fornøjelsen blandt rederiets medarbejdere såvel som værftsansatte, da skibet blev overdraget fra værftet til rederiet i oktober.
Rederiet Bergebulk er hjemhørende i Singapore og driver en større flåde af tørlastskibe, der for hovedpartens vedkommende er registeret på Isle of Man.
Rederiet har en ambition om at være fuldkommen klimaneutral allerede i 2025, hvilket er baggrunden for den aggressive satsning på sejl-teknologi. Netop nu satser rederiet på, at en kombination af brændstofbesparende tiltag og biobrændstoffer skal fungere som klimaløsningerne på den korte bane.
Tørlasteren 'Berge Stahl' var indtil 2011 det største fartøj til transport af jernmalm. Skibet havde en kapacitet på 364,767 DWT. Rederiet solgte skibet i 2021.