'Laura' er med garanti mest omtalte danske skib i 2023
'Laura Mærsk' har for længst forladt positionen i Københavns Havn og er på vej i normal drift. Når 2023 rinder ud, vil 'Laura' utvivlsomt kunne kåres som årets mest omtalte dansk-opererede skib. Vi har samlet en række af de bedste fotos af skibet, som lærte den brede befolkning, at metanol er fremtidens brændstof i søfarten
En overgang håbede European Energy og Mærsk på at kunne få metanolen produceret på havnen i Aabenraa med strøm fra European Energys solcellepark 10 km derfra. Men da projektet ikke ikke kunne undtages tariffer, blev placeringen for dyr, og derfor er løsningen endt med e-metanolproduktion op og ned ad solcelleparken.
Foto: A.P. Møller-Mærsk
Fredericia Havn og Kalundborg Havn bliver de to steder i Danmark, hvor skibet kommer til at anløbe. I Kalundborg driver det Mærsk-ejede havneselskab APM Terminals sin terminal på Sjælland. Den anden havn er Fredericia Havn, som er en del af havnefællesskabet ADP.
Foto: A.P. Møller-Mærsk
'Laura Maersk' vil forbruge 8.000 tons metanol på et år, som ifølge planen alt samme skal køres gennem arealer på Aabenraa Havn. Der er potentiale for mere endnu.
Foto: Ritzau Scanpix
Laura Mærsk' skal sejle Bremerhaven – Helsingborg – Halmstad – Fredericia – Kalundborg – Bremerhaven, og for at bunkre biometanolen skal 'Laura' indtil videre hver femte uge sejle forbi hollandske Rotterdam.
Foto: Ritzau/Scanpix
Men når Mærsks nye metanolskib, 'Laura Maersk' næste år skal have hældt e-metanol i tanken, skal det med fem ugers mellemrum også et smut forbi Aabenraa.
Foto: A.P. Møller-Mærsk