
En overgang håbede European Energy og Mærsk på at kunne få metanolen produceret på havnen i Aabenraa med strøm fra European Energys solcellepark 10 km derfra. Men da projektet ikke ikke kunne undtages tariffer, blev placeringen for dyr, og derfor er løsningen endt med e-metanolproduktion op og ned ad solcelleparken.

Fredericia Havn og Kalundborg Havn bliver de to steder i Danmark, hvor skibet kommer til at anløbe. I Kalundborg driver det Mærsk-ejede havneselskab APM Terminals sin terminal på Sjælland. Den anden havn er Fredericia Havn, som er en del af havnefællesskabet ADP.

'Laura Maersk' vil forbruge 8.000 tons metanol på et år, som ifølge planen alt samme skal køres gennem arealer på Aabenraa Havn. Der er potentiale for mere endnu.

Laura Mærsk' skal sejle Bremerhaven – Helsingborg – Halmstad – Fredericia – Kalundborg – Bremerhaven, og for at bunkre biometanolen skal 'Laura' indtil videre hver femte uge sejle forbi hollandske Rotterdam.

Men når Mærsks nye metanolskib, 'Laura Maersk' næste år skal have hældt e-metanol i tanken, skal det med fem ugers mellemrum også et smut forbi Aabenraa.