23948sdkhjf

Mærsks nybyggede metanolskib er ankommet til København

I dag klokken 12.08 kunne Mærsk annoncere, at rederiets nye metanolskib var ankommet til København

Metanolskibet begyndte sin 21.500 km lange rejse fra Sydkorea til København 10. juli og har under hele sejladsen været fremdrevet af grøn metanol. Skibet er bygget på Hyundai Mipo i den koreanske by Ulsan og har en kapacitet på 2.100 teu.

Metanolproducenten OCI Global kunne tirsdag i sidste uge berette, at man for første gang havde tanket et metanoldrevet containerskib. Det var Mærsks nye skib, og tankningen foregik i Rotterdam.

I morgen torsdag klokken 10.00 skal skibet navngives af Europakommissions formand Ursula von der Leyen. Navngivningsceremonien kan man følge live på linkedin fra klokken 10.00.

Efter navngivningen er det meningen, at skibet skal sættes ind på ruter i Nordeuropa og Østersøen.

Metanolaftale med nordmænd

I sidste uge slog A.P. Møller - Mærsk en aftale af med den norske oliegigant Equinor om månedsvis af biometanol til Mærsks nye metanol-feederskib.

Det skal sikre, at 'Laura Maersk', som skibet hedder i sine AIS-data, kan sejle på biometanol året ud og ind i første halvår af 2024, oplyser Mærsk i en pressemeddelelse. Biometanolen betyder, at der reduceres en hel del i CO2-regnskabet, når man kigger på hele livscyklussen af brændslet. På sigt er det dog planen, at der skal hældes e-metanol i brændstoftanken, som vil gøre regnskabet endnu bedre. 

Statsejede Equinor, tidligere kendt som Statoil, har i et halv århundrede primært været engageret i olie-aktiviteter. I den sidste håndfuld år har det dog investeret stadig mere i vedvarende energi.

Kom ned i maskinrummet på Mærsks prestigeskib

'Laura Maersk' er til den mindre side, et feederskib, der skal sejle på kortere ruter, mens de kommende metanolskibe i rederiets ordrebog bliver langt større. Helt op til op til 16,000-17,000 teu, altså omkring otte gange større. I sidstnævnte størrelser vil skibene sluge 35-45.000 tons metanol pr. år.
Laura Maersk har brug for i omegnen af 8.000 tons pr. år ifølge Mærsk. 

I 2030 sigter rederiet efter, at 25 pct. af rederiets flåde skal sejle på metanol. Det vil kræve 5 mio. tons grøn metanol pr. år.

Kommenter artiklen (6)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094