Oprindeligt skulle den have stået på e-metanolsejlads allerede i år.
Men da A.P. Møller Mærsks nye metanoldrevne feederskib i slutjuli fik hældt brændstof på tanken i Singapore, var det ikke e-metanol, som var i hanen. I stedet blev det til en ladning hollandsk biometanol, inden skibet sejler mod Danmark.
Forhistorien er, at det ganske enkel...
Derfor sejler Mærsks første metanolskib ikke på e-metanol
European Energy blev forsinket i sine leverancer af det eftertragtede e-metanol til Mærsk. Derfor er sejles der indtil videre på biometanol
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/81034234.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1969&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1107&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=4fa627d553913e5051ce334d6b2a6e512308b0ba4ac672da19bcef23e2fdbb21)
Når Mærsks nye feederskib, der kan sejle på metanol, kommer til København i september 2023, bliver det EU-formand Ursula von der Leyen, som skal døbe skibet. Illustration: Mærsk
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement