23948sdkhjf

Stena Line vil konvertere færgeflåde til metanol

Motorproducenten Wärtsilä har indgået aftale med Stena Line om konvertering af eksisterende færgemotorer til anvendelse af metanol på en række af rederiets færge

Der skal fart på rederiet Stena Lines dekarboniseringsprojekt, hvorfor rederiet nu har indgået en aftale med den finske motorproducent Wärtsilä om at ombygge nogle af rederiets skibe til at sejle på metanol. Det oplyser Wärtsilä i en pressemeddelelse. 

Stena Line bestiller dualfuel-metanoldrevne ro/ro-skibe til Det Irske Hav

Det er ikke oplyst, hvor mange skibe eller færger, der er tale om, men ombygningsarbejdet vil omfatte brændstofforsyningssystemet og motormodifikationer samt integration af de nye installationer med skibenes eksisterende systemer. 

Wärtsilä har tidligere hjulpet Stena Line med et metanol-projekt på færgen 'Stena Germanica', der på det tidspunkt var verdens første ro-pax, der sejlede på metanol.

Bunkrings-milepæl blev passeret i Gøteborg

IMO-mål

Ifølge Wärtsilä vil konverteringerne af færgerne til methanolbrændstof gøre dem i stand til at overholde forskellige eksisterende og kommende regler, herunder kulstofintensitetsindikatoren (CII), FuelEU Maritime og IMO 2050 GHG-reduktionsmål.

- Vi har haft et tæt samarbejde med Stena Line i mange år, og vi er glade for at kunne støtte dem igen i dette vigtige konverteringsprojekt. Ligesom Stena Line er Wärtsilä forpligtet til at gøre dekarboniseret shipping til en realitet, og vi har investeret massivt i at udvikle vores motorportefølje for at være i stand til at bruge CO2-neutral og kulstoffri brændstof, siger Roger Holm, præsident for Wärtsiläs Marine Power-forretning i forbindelse med aftalen.

Det fulde omfang af Wärtsiläs forsyningspakke vil omfatte instrumentering, ventiler, pumper og tilhørende automatisering.

Konverteringerne er planlagt til at finde sted i 2025.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125