23948sdkhjf

Mærsk taber markedsandele i forrygende tempo

På trods af gigantindtjening er det ikke lykkedes A.P. Møller-Mærsk at fastholde sine markedsandele - tværtimod viser ny analyse

Da Mærsk købte rederiet Hamburg Süd for seks år siden var formålet at øge sin markedsandel på shippingmarkedet, hvilket også lykkedes i første omgang, men siden er det gået ned ad bakke med den samlede markedsandel af containertrafikken.

Det fortæller Finans.dk, der har fået Sea-Intelligence til at analysere tallene.

Tabt hele investeringen

Prisen for Hamburg Süd var ca. 30 mia. kr. og øgede umiddelbart Mærsks markedsandel til 20,4 pct. mod 12,8 pct. inden opkøbet. Men i dag er Mærsks markedsandel faldet til 13,6, viser analysen i Finans.

- Hvis de kommer derned igen (under 13 pct. red.), har Mærsk fuldstændig tabt hele Hamburg Süd-volumen. Det er ikke et signal, man har lyst til at sende, siger direktør Niels Madsen, Sea-Intelligence til Finans.

Ikke et mål i sig selv

Analysen viser også, at efter Mærsk sidste år mistede førstepladsen over containerrederier, når det gælder kapacitet til MSC, så er det om føje tid formentlig rederiet CMA CGM, der kommer til at sende Mærsk ned på tredjepladsen, da CMA CGM har flere skibe i pipelinen end Mærsk, fortæller Finans.

Mærsk har ikke over for Finans direkte kommenteret nedgangen i markedsandele, men henviser til udtalelse fra den tidligere CEO Søren Skou, der i 2021 påpegede, at Mærsk ikke har som  mål at være nummer et, men "at gøre et godt job for vores kunder, sikre gode afkast og ikke mindst at være en anstændig virksomhed for alle interessenter, der handler med Mærsk."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109