23948sdkhjf

Svitzer bestiller banebrydende slæbere til Australien

Nu fortsætter Svitzer realiseringen af det nye design, rederiet lavede sammen med Robert Allan i 2021. Det sker med yderligere to Transverse-nybygninger

Svitzer har kontraheret to slæbebåds-nybygninger ved det tyrkiske Uzmar værft. De to nybygninger er til Svitzers australske operation og de bygger på det såkaldte Transverse Tug-design, som Svitzer tilbage i 2021 udviklede sammen med den canadiske slæbebådsdesigner Robert Allan.

Designet effektiviserer operationen, bl.a. med en markant øget manøvreevne, som igen medvirker til en brændstofbesparelse på mellem 10 og 15 pct.

Vi har lyttet nøje til vores kunder og deres behov for innovative bugseringsløsninger. Transverse-slæbebåden tilbyder betydelige forbedringer i operationel effektivitet, fleksibilitet og bæredygtighed ved at forbedre skibsfartens ekspeditionstid og reducere kulstofemissioner, og hjælper kunderne med at håndtere kravene fra det moderne bugseringsmarked og de komplekse, travle havnemiljøer i dag og fremtiden Kasper Friis Nilaus, CEO i Svitzer

I følge Svitzer giver Transverse Tug-designet ydermere en høj stabilitet og en unik høj kapacitet til at slæbe, skubbe og manøvrere i alle retninger, indpakket et en meget kompakt skrog. Skroget baserer sig på såkaldte omni directions-principper, hvilket betyder, at det sammen med fremdriftssystemet er i stand til at arbejde og manøvrere effektivt i alle horisontale retninger.

Nummer to og tre i verden

- Vi har lyttet nøje til vores kunder og deres behov for innovative bugseringsløsninger. Transverse-slæbebåden tilbyder betydelige forbedringer i operationel effektivitet, fleksibilitet og bæredygtighed ved at forbedre skibsfartens ekspeditionstid og reducere kulstofemissioner, og hjælper kunderne med at håndtere kravene fra det moderne bugseringsmarked og de komplekse, travle havnemiljøer i dag og fremtiden, udtaler Svitzers CEO Kasper Friis Nilaus i en meddelelse på rederiets nyhedssite på nettet.

- Størrelsen af Svitzers operationer, samarbejde med kunder og dyb forståelse for havnedrift globalt gør os i stand til at designe og investere i de bedst mulige bugseringsløsninger. Vi er forpligtet til at bygge nye slæbebåde, der opfylder de højeste effektivitetsstandarder, og som understøtter vores kunder og havneoperationer med at reducere deres scope 3-emissioner og det samlede CO2-fodaftryk, uden at gå på kompromis med – og faktisk forbedre – med sikkerhed og operationel ydeevne, uddyber han.

De to nye transverse-slæbere skal leveres i 2025, hvor de bliver stationeret i Port of Newcastle i New South Wales som de første af sin slags i Australien og nummer to og tre på verdensplan. Den første enhed, der er baseret på designet, leveres i tredje kvartal i år fra det tyrkiske Sanmar-værft til Svitzers europæiske operation.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.485