23948sdkhjf

Blue Water følger slaget om kilometerafgiften fra sidelinjen

Blue Water Shipping er bevidste om at speditørerne også skal betale en del af regningen for kilometerafgiften, men holder sig dog langt væk fra de ulovlige protestaktioner

Flere af landets trafikårer har gennem dage været ulovligt blokeret af rasende vognmænd, som protesterer over kilometerafgiften.

I modsætning til vognmændene, har landets speditørvirksomheder holdt sig fra de ulovlige protester, og i det hele taget forholdt sig mere afdæmpet til spørgsmålet om kilometerafgiften.

Men hos en virksomhed, som Blue Water Shipping i Esbjerg følger man faktisk den politiske diskussion tæt.

- Som køber af vognmændenes transportydelser, kommer vi til at få en del af de ekstra omkostninger. Dem er vi jo nødt til at sende videre til vores kunder, og derfor interesserer vi os selvfølgelig for det her, siger Søren Nørgaard Thomsen, som er administrerende direktør hos Blue Water Shipping.

Stram ikke skruen

Selvom direktøren ikke nærer samme indædte modstand mod afgiften, som mange vognmænd, advarer han alligevel imod at stramme skruen med de grønne afgifter for hårdt.

- Det kan godt være det er fair nok med en kilometerafgift, men det er vigtigt at den danske transportsektor forbliver konkurrencedygtig, så vi ikke taber terræn til andre lande, som måske ikke har de samme grønne ambitioner som os, siger han.

Fakta om kilometerafgiften

Kilometerafgiften er en del af en politisk aftale mellem SVM-regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet, som skal sikre den grønne omstilling af vejtransporten. 

Konkret betyder afgiften, at lastbiler, der kører på benzin og diesel i snit skal betale en afgift på 1,30 kroner per kilometer fra 1. januar 2025. Afgiften er differentieret efter lastbilernes CO2-udledning, så de mindst klima- og miljøvenlige lastbiler betaler mest.

Aftalen om grøn vejtransport vil ifølge Skatteministeriet give en samlet CO2-besparelse på cirka 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og cirka 0,4 millioner ton CO2 i 2030.

Landets transportorganisationer og en lang række vognmænd, mener imidlertid ikke, at afgiften vil gavne den grønne omstilling. Her lyder argumentet, at der endnu ikke findes den rette teknologi, til at omstille transporten. Samtidig peger flere på, at kilometerafgiften vil ramme geografisk skævt, således at de områder af landet, hvor der er langt mellem byerne pludselig skal betale en større regning end f.eks. hovedstadsregionen.

Slaget fortsætter 

Ude på vejene fortsætter de sporadiske blokader, og politiet kæmper fortsat for at få kontrol over situationen. 

Og måske er der ved at være et vendepunkt i konflikten. I hvert fald har regeringen inviteret transportorganisationerne til møde med transportministeren og skatteministeren i morgen.

- Vi er blevet inviteret til at møde op i både transportministeriet og skatteministeriet i morgen eftermiddag, hvor både Thomas Danielsen og Jeppe Bruus vil være til stede, siger Erik Østergaard, DTL, over for SCMNews søstermagasin, Transportmagasinet.

- Vi skal sammen med de øvrige repræsentanter for organisationerne diskutere situationen omkring km-afgiften og vognmandsdemonstrationerne. Så må vi se, hvad der kommer ud af det.

Nogen decideret tilbage rulning af afgiften, er der imidlertid ikke lagt op til. Overfor TV2 holder skatteminister Jeppe Bruus i hvert fald fast i, at den tunge vejtransport betaler for lidt i skat og afgifter.

- Jeg kommer ikke til at trække forslaget tilbage. Men vi lytter meget på den kritik og den bekymring, som det er et udtryk for, siger han til mediet.

Organisationerne kaldt til møde

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125