23948sdkhjf

Mindre rullemodstand i ny asfalt på Storebæltsbroen

Efter 25 år vender NCC tilbage med de store maskiner, når lavbroen mellem Fyn med Sprogø får ny CO2-reducerende belægning

De gamle, udtjente belægninger på Storebæltsforbindelsens Vestbro, som har ligget på broen, siden den blev etableret i 1990’erne, skal nu udskiftes. Efter påske kører NCC de store asfaltmaskiner ud på den 6,6 km lange lavbro, der forbinder Fyn med Sprogø, for at udlægge nye slidlag.

– Helt konkret skal vi udlægge en såkaldt skærvemastiks, som er en tæt og stærk slidlagsbelægning, der er specielt designet til at kunne klare en stor trafikbelastning. Belægningen er derfor særlig velegnet på broer, motorveje og i lufthavne, siger Per Laursen, operation specialist i NCC Industry, Asfalt, i en pressemeddelelse.

Udover skærvemastikken skal NCC også udlægge en CO2-reducerende asfalt på vejene i begge ender af Vestbroen. Kendetegnet for asfalttypen er, at den er lettere for dækkene at køre på, fordi belægningen giver mindre rullemodstand mellem dæk og vej. På den måde bruger biler og lastbiler mindre brændstof, og derved reduceres CO2-udledningen fra trafikken.

Asfalt fra Odense

– Til projektet på Vestbroen stiller vi med asfalthold fra både Odense og Vestjylland. Heraf har en af vores formænd været med til at udlægge den gamle asfalt, da lavbroen blev etableret for godt 25 år siden. Det er sjovt at tænke på, siger Per Laursen.

Det er NCC’s asfaltfabrik i Odense, der skal producere de mange ton asfalt, der skal lægges ud på Vestbroen.

Forud for udlægningen skal NCC’s fræserhold ud med den store 2-meter fræser for at fræse den gamle, slidte asfalt af broen. Den affræsede asfalt vil blive genanvendt i produktionen af ny asfalt eller andre slidlag, og den kommer derfor til at leve videre i form af nye belægninger på Danmarks veje.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094