23948sdkhjf

Den store forsyningskæde-operatør

FARVEL TIL DET gamle. Goddag til det nye. Den nye version af A.P. Møller-Mærsk blev præsenteret med piber og trommer i sidste uge. Det skete, da der var indvielse på A.P. Møller-Mærsks nye luftfragtcenter i Billund lufthavn. Med spritnye Boeing 767-300 fragtfly skal der flyves dansk gods direkte til Kina.

I EN KORTFATTET pressemeddelelse meddelte Mærsk nogenlunde samtidig, at man frasolgte rederiet Maersk Supply Service. Det var mere end 50 års maritim spidskompetence i Nordsøens energisektor, som man dermed lænsede ud over rælingen. Der bliver mindre maritimt indhold i Mærsk. Og det er nok kun et spørgsmål om tid, før også slæbebådene i Svitzer bliver frasolgt.   

MÆRSK HAR i dag et transportnetværk på havet, et netværk i luften og et netværk på landjorden. I dette setup er skibe kun noget, som Mærsk vil investere i,  hvis det giver adgang til at tilbyde kunderne et unikt led i deres forsyningskæde. Noget som kunderne ikke kan få hos andre shippingvirksomheder. Det kunne f.eks. være et netværk af containerskibe, der sejler på grøn metanol. 

DET ER FASCINERENDE at følge, hvordan store, toneangivende rederier skifter karakter i disse år. Et andet eksempel er tankrederiet Maersk Tankers, som engang var et klassisk rederi, der ejede skibe. I dag sammenligner Maersk Tankers sig med transporttjenesten Uber - altså en virksomhed, der via en avanceret it-platform tjener penge på at forbinde virksomheder med et transportbehov med "taxichauffører" i form af skibsejere. Rederierne er nu udbydere af forsyningskæder. 

DET NYE MÆRSK er robotstyrede lagerfaciliteter, digitale platforme til håndtering af tolddokumentation, et netværk af fragtfly og naturligvis også klassisk søtransport. Mærsk har store ambitioner om at blive verdens bedste forsyningskædeoperatør - og med danmarkshistoriens hidtil største overskud i baglommen har virksomheden netop nu et perfekt udgangspunkt for at nå i mål.  

Mærsk har store ambitioner om at blive verdens bedste forsyningskædeoperatør - og med danmarkshistoriens hidtil største overskud i baglommen har virksomheden netop nu et perfekt udgangspunkt for at nå i mål
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125