23948sdkhjf

ABB-teknologi sætter nye standarder for krydstogtskibe

| Medlemsnyhed | Indrykket af ABB A/S

PONANTs ekspeditionsskib nåede frem til Nordpolen med ABB-teknologi og sætter nye standarder for krydstogtskibe

  • Le Commandant Charcot skriver historie med ABB’s Azipod®-fremdrift som det første ekspeditionsskib der når Nordpolen  
  • Skibet er bygget med omtanke for miljøet og har det største energilagringssystem, der nogensinde er blevet installeret på et krydstogtsskib.

Det hybridelektriske ekspeditionsskib Le Commandant Charcot blev det første fartøj af sin slags, der har nået Nordpolen. Den 6. september 2021 gennemførtes en prøvesejlads i forberedelsen til at kunne tage imod gæster på jomfrurejsen senere på året.

Luksusekspeditionsskibet er udstyret med Azipod®- propulsion system, som genererer minimal støj og vibrationer og dermed skaber en behagelig passageroplevelse. Desuden er skibets energilagringssystem, som er leveret og integreret af ABB, det største, der nogensinde er leveret til et fartøj af denne slags på næsten fem megawatttimer (MWh), dermed kan motorerne frakobles og tilsikre et lydløst og emissionsfrit krydstogt.  

Le Commandant Charcot skal også anvendes til videnskabelige formål og dermed  bidrage til den globale indsats i at studere og bevare Polerne og verdenshavene. Fartøjet er udstyret med måleinstrumenter, videnskabelige laboratorier, en åbning, hvor der kan tages prøver fra havet, og er  derudover udstyret komplet  til akademisk forskning. Dermed tilbyder Le Commandant Charcot en platform for observation, forskning og analyse til forskere rundt om i verden, så de kan studere fjerntliggende områder og regelmæssigt samle data ind i disse zoner.

“ABB designede både Azipod®-fremdriftsenheder og energilagringssystem med henblik på at opfylde de operationelle krav til Le Commandant Charcot”, siger Mathieu Petiteau, Direktør for Newbuilding and R&D hos PONANT. “Udover at sikre høj passagerkomfort, er fartøjet i stand til at sejle i nulemissionstilstand når der skal udforskes fjerntliggende områder. Takket være Azipod®-systemets manøvredygtighed, vil skibet også kunne navigere jævnt og trygt gennem isfyldt farvand.”

“Azipod®-fremdrift er blevet den foretrukne løsning for ekspeditionsskibe, som opererer i svært følsomme og krævende marine-miljøer. Vi er stolte over at være blevet valgt af PONANT til dette projekt og vi glæder os til at se  Le Commandant Charcot i aktion i de kommende år”, siger Dick Björkqvist, Global Segment Manager, Cruise, ABB Marine & Ports.

Med den elektriske motor placeret i en nedsænket enhed udenfor skibets skrog, kan Azipod®-systemet rotere 360 grader. Dette øger skibets manøvredygtighed og driftseffektivitet betydeligt og reducerer samtidig brændstofforbruget med op til 20 procent sammenlignet med konventionelle akseldrevne systemer.  Siden lanceringen for 30 år siden, har Azipod®-fremdrift sparet  over 1 million ton brændstof i alt,  bare i krydstogtssegmentet. Mulighederne med Azipod®-fremdriftsteknologi varierer fra 1 til 22 megawatt, og teknologien spiller en fremtrædende rolle i ABB’s stærke position indenfor miljøvenlig, elektrisk fremdrift.

Le Commandant Charcot er det første krydstogtskib, som giver mulighed for at sejle i ‘’dobbeltvirkende tilstand’’, hvilket betyder, at det kan navigere med agterskibet forrest i is  og dermed forbedre sikkerheden og fuldføre krydstogter rettidigt og effektivt. Desuden kan Azipod®-systemet stoppe fartøjet fuldstændig på 50 procent kortere tid end skib med traditionel akseldreven fremdrift.

Skibets fokus på sikkerhed afspejles yderligere i tilkoblingen til ABB Ability™ Collaborative Operations-infrastrukturen. Med tilgang til et verdensomspændende netværk af ABB-eksperter døgnet rundt, vil Le Commandant Charcot drage nytte af ekstern udstyrsovervågning og diagnostik som øger sikkerheden for både passagerer og skibstjenester, som især er vigtigt for fartøjer, der opererer på de fjerneste strækninger på jorden. 

ABB’s leveranceomfang for dette banebrydende skib inkluderer også styring af power- og propulsionsystemet, der optimeres ved hjælp af ABB’s Power and Energy Mamagement System, PEMS™.  Med PEMS™ vil Le Commandant Charcot kunne optimere hybridforsyningen - som består af flydende naturgas (LNG) og et batterisystem - for at sikre optimal motorlast med reduceret brændstofforbrug og -udslip. Skibet er også forsynet med  ABB’s Power2 to-trins turboladere, som bidrager til at øge brændstofbesparelsen med op til fem procent.

“Med endnu et højteknologisk passagerfartøj med ABB’s integrerede power - og fremdriftsteknologi, udvider vi hurtigt vores portefølje i dette segment”, siger Juha Koskela, Division President, ABB Marine & Ports. “Le Commandant Charcot demonstrerer perfekt de fordele vores elektriske, digitale og integrerede løsninger for denne type skib og kan være et godt eksempel for andre ekspeditionsfartøjer efterfølgende.”

Links til mere information

Electric, Digital and Connected solutions for the marine industry

For yderligere information, kontakt:
Jacob Lundholm på mail: jacob.lundholm@dk.abb.com eller mobil:  2070 6195

For yderligere information om nybygninger, kontakt:
Michael D Christensen på mail: michael.d.christensen@dk.abb.com eller
mobil:  2012 0848

ABB er en førende global teknologivirksomhed, der styrker omstillingen af samfundet og industrien for at opnå en mere produktiv og bæredygtig fremtid. Ved at forbinde software med porteføljen af elektrificeringsprodukter, robotter, automation, motorer og frekvens-omformere, løfter ABB de teknologiske grænser op til nye højder. ABB’s succes bygger på mere end 130 års ekspertise og drives af 110.000 dygtige medarbejdere i over 100 lande.


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
ABB A/S

Meterbuen 33
2740 Skovlunde
Danmark
ABB A/S

Send til en kollega

0.078