23948sdkhjf
Del siden
Annonce

ABB sætter kurs for bæredygtig flodtransport med ti elfærger

ABB har vundet en vigtig kontrakt med den spanske skibsbygger Astilleros Gondán på at levere fuldelektriske energiløsninger til 40 meter lange hurtigbåde som transporterer op til 540 passagerer på Tagus-floden i Lissabon.

De ti nye færger vil blive opereret af det offentlige færgeselskab Transtejo SA. Elfærgerne skal erstatte den eksisterende flåde på ruten når de kommer i drift mellem 2022 og 2024. I tillæg til energilagring   skal  ABB levere en fuldt integreret, elektrisk energiløsning og et integreret marine- og fremdrifts-automationssystem. Projektet med at forny flåden er en betydelig del af storbysplanlægningen i Lissabon, der skal accelerere indføringen af emissionsfri kollektiv trafik. De finansielle detaljer omkring kontrakten er endnu ikke offentliggjort.

- Vi er meget stolte over at kunne eksporterer til endnu et maritimt emissionsfrit projekt, der vil bidrage betydeligt til den grønne omstilling, siger, Andree Underthun, leder af ABB’s maritime forretning i Norge.

Øget elektrificering af transport, inklusiv transport på indenlandske floder, spiller en væsentlig rolle i Portugals plan om at opnå CO2 neutralitet inden 2050. Ifølge den nationale roadmap for CO2 neutralitet i 2050, er transportsektorens mål at opnå en reduktion på 98 procent i klimagasudslip, sammenlignet med 2005. Dette skal ske ved at styrke det offentlige transportsystems rolle og erstatte de nuværende transportmidler med fossilt brændstof med en hovedsagelig elektrisk flåde.

ABB anslår at overgangen til elfærger på Tagus-floden vil reducere CO2 udslippet med omkring 6.500 ton om året. Dette svarer til det årlige udslip fra omkring 1.400 personbiler.

- Reduktion af klimagasudslip har top prioritet i byplanlægning. I dag må den teknologi der vælges til hurtigfærger, som sejler tæt på hjertet af byen være rene, grønne og gennemprøvede med hensyn til sikkerhed og pålidelighed, siger Antonio Pacheco, direktør for glasfiberafdelingen hos Astilleros Gondán. - ABB er valgt som leverandør, både på grund af sine energieffektive løsninger og sin omfattende erfaring med fuldelektriske og hybride fremdriftsløsninger til færgemarkedet.

- Færgeoperatører som betjener indenlandske floder har været blandt pionererne indenfor udslips neutral fremdrift, og vi er stolte over at ABB‘s teknologi kommer til at støtte bæredygtighedsmålene i   en af Europas store hovedstæder, siger Juha Koskela, global leder for ABB‘s maritime forretning.
- Dette projekt er endnu en vigtig milepæl for emissionsfri maritim transport og viser at gennemprøvet teknologi til at løse fremtidens behov for bærekraftig, hurtig passagertransport er tilgængelig i dag.

 De nye færger skal drives af batteripakker med en samlet kapacitet på hver 1.860 kWh. ABB‘s kontrakt inkluderer en fuldt integreret el-energiløsning og et integreret marine- og fremdriftsautomationssystem til alle færgerne og batteripakken til seriens første færge. ABB‘s prisbelønnede Onboard DC GridTM energidistributionssystem skal sikre at batteriets energi leveres til færgens delsystemer på en optimal måde, samt muliggøre sikker integration og pålidelig drift af andre dele af fremdriftssystemet. Det totale energi setup vil blive styret af ABB‘s energistyringssystem (PEMS ™), som vil give en høj grad af pålidelighed, samtidig med det sikrer maksimal levetid for batterierne.

Elfærgene på 40 meter vil have kapacitet til at fragte op til 540 passagerer på tre vigtige ruter som knytter Lissabon til Cacilhas, Seixal og Montijo på bredden af Tagus-floden. De vil have en servicehastighed på 16 knob og en maksimal hastighed på 17 knob.

Med den internationale maritime organisationsglobale mål om at reducere udslip fra skibe med mindst 50 procent inden 2050 sammenlignet med 2008 niveau, repræsenterer det fuldelektriske færgeprojekt et betydeligt bidrag til bæredygtig skibsfart i Lissabon. Brancheorganisationen Interferry anslår at sektoren årligt transporterer over 2 milliarder passagerer rundt i verdenen. Med elektrisk fremdrift, der vurderes som velafprøvet teknologi kan udslip reduceres betydeligt på globalt plan.

Data fra Maritime Battery Forum viser at over 130 batteridrevne færger allerede er i drift og yderligere 90 er bestilt. ABB har i løbet af de sidste ni måneder offentliggjort leverancer til fuldelektriske færgeprojekter til blandt andet P&O Ferries, Washington State Ferries og Busan Port Authority i Sydkorea.

 

ABB er en førende global teknologivirksomhed, der styrker omstillingen af samfundet og industrien for at opnå en mere produktiv og bæredygtig fremtid. Ved at forbinde software med porteføljen af elektrificeringsprodukter, robotter, automation, motorer og frekvens omformere, løfter ABB de teknologiske grænser op til nye højder. ABB’s succes bygger på mere end 130 års ekspertise og drives af 110.000 dygtige medarbejdere i over 100 lande.

 Læs mere om ABB's marineløsninger her

For mere information, kontakt:
Jacob Lundholm på mail: jacob.lundholm@dk.abb.com eller mobil: +45 2070 6195

For information om nybygninger, kontakt:
Michael D Christensen på mail : michael.d.christensen@dk.abb.com eller mobil: +45 2012 0848


 

 

ABB A/S
Lautrupvang 8
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK31371716
P nummer: 1002887225

Kontaktperson

MH
Marianne Holstein
Marketingchef
+45 44504303 marianne.holstein@dk.abb.com

Send til en kollega

0.063