Laser Cladding bruges ifm. reparation af CPP propeller Hub
MarineShaft har i flere år anvendt laser cladding ifm. reparationer af maritime dele som propeller aksler, som ikke tillader normal svejsning. Men det er langt fra kun på aksler at MarineShaft anvender laser cladding.
De har netop bygget et nyt mobilt udstyr – en karrusel, som gør det lettere at anvende laserudstyret på større emner så som propeller hubs og tandhjul. Dette udstyr blev brug på et nyligt udført job.
To søsterskibe var i planlagt dok på et skibsværft i Europa, hvor propellerudstyr blev overhalet. MarineShaft fik opgaven at reparere de 2 propeller hubs, som vi modtog i vores værksted i Hirtshals.
Tætningsfladerne på begge propeller hubs var slidte, og MarineShaft pålagde 2 lag bronze materiale, hvert lag på 0,8 mm. Efter laser cladding blev fladerne bearbejdet til originalt mål. Reparationen indeholdt også modificering af propellerhoveder med nye lejebøsninger.
"Vi kan genopbygge og reparere sliddele og kavitation på emner, som ellers ofte ville blive kasseret.” fortæller Peter Pallesen, som er svejsespecialist og senior projekt manager hos MarineShaft.
"Med lasersvejsning hæfter pulvermaterialet 100% til basematerialet, hvilket gør teknikken virkelig interessant. Vi kan pålægge et rustfrit materiale på feks. en alm. stål aksel og derved øge akslens slidstyrke og dermed akslens levetid. Vi anvender udstyret på aksel konusser, lejesøler, koblinger, motordele mv".
En anden nylig opgave for laserudstyret var reparation af et topstykke, som havde kavitation under 2 af ventilsæderne. Her pålagde MarineShaft Inconel 625, som er et rustfrit materiale. Det rustfri materiale vil forhindre ny kavitation.