23948sdkhjf

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

| Medlemsnyhed | Indrykket af Marineshaft A/S

Avanceret robot svejseteknologi har åbnet døre for helt nye reparationsmuligheder

Laser Cladding er navnet på svejseteknikken, som vi anvender i stort omfang i reparationsopgaver for vores kunder verden over.

I snart  5 år har denne robot udført reparationer som tidligere ikke var muligt og reparationerne er klassegodkendt.

Laser Claddings mange fordele:

  • Med laser cladding kan man svejse på emner med højt kulstofindhold, fordi varmeudledningen ved laser cladding er minimal ( 1/10 del af normal svejsning).
  • Denne lavere varmepåvirking af stålet har 2 vigtige faktorer:
    • For det første godkender klasseselskaberne laser cladding af emner, de normalt ikke godkender svejsning af, F.eks. svejsning af koblinger, lejer, lejesøler på propeller aksler og andre roterede dele.
    • For det andet kan varmebehandling efter laser cladding  undlades, hvilket reducerer leveringstiden op til flere dage.

Teknikken

Der anvendes en numerisk styret robotarm, som giver flere geometriske muligheder for pålægningen af materialet, hvor mekanisk fremføring som i en drejebænk kun gør det muligt at påføre materiale i en kontinuert streng. Teknikken sikrer en meget præcis og nøjagtig svejsning, hvor de omkringliggende områder forbliver upåvirket af den minimale varmepåvirkning.

Laser cladding udføres med flere typer pulver, afhængig af materiale og formål. Vi anvender pulvertyperne bronze, stellite 21 og Inconel 625. Alle pulvertyper hæfter 100% til basematerialet og er gennemtestet ved Force Technology.

Med laser cladding er det muligt at påføre et materiale, som giver en hårdere overflade og dermed forlænger emnets styrke og  levetid. Laser Cladding er en prisreducerende og miljøvenlig reparation.

Fejl/Slidtage

Fejl og nedbrud forårsager ofte skader på vitale skibsdele. Vi har med vores laserteknologi opsvejset adskillige koblinger, kromlinere, propelleraksler m.v.

Almindelig slidtage kan let genopbygges med laser cladding. F.eks. ventilsæder, lejesøler på akslen, stempel/piston spor m.v.  

Dette var tilfældet i et nyligt job for rederiet Stena Line, hvor vi  blev hyret ind til on-site reparation af slidte tætningsflader på en Wärtsila Pielstick motorramme ombord på M/F Stena Saga.

Wärtsila Pielstick motor fik forlænget levetiden

Der var tale om 12 cylindersæder på hver af de 2 hovedmotors motorramme.  Denne reparation omfattede den ene hovedmotor. Overfladetolerancen blev ved inspektion målt til 6 mm under original dimension. Vi opsvejsede tætningsfladerne med laser cladding og bearbejdede efterfølgende fladerne til originalt mål. 

Der blev anvendt pulvermaterialet Inconel 625 til opgaven. Dette rustfri materiale er ideelt til genopbygning og styrkelse af slidflader.

Laser robotten blev installeret ombord med alle sikkerhedsforanstaltninger, så som afskærmning, advarselsskilte og sikkerhedsbriller i hævd, da laserens stråling ellers kan forårsage øjenskade.

Alle 12 cylinderhuller blev opsvejset. Efterfølgende kunne vi installere vores mobile værktøj til at bearbejde fladerne.

Stena Saga er dokket ud og rederiet vil evaluere inden de træffer beslutning om reparation af den anden hovedmotor.

Industrien/Offshore/Windpower har også fordele af laser cladding teknikken

Ikke kun den maritime branche kan drage fordel af laser cladding. Mange andre industrier har hyret os til reparationsopgaver.

Eksempler på opgaver hvor vi har anvendt laser cladding er bl.a.

  • Laser cladding af lejesøle på vindmøllegenerator
  • lasersvejsning af tandhjul til jackup gear
  • laser cladding af lejesøle på valseruller
  • Laser cladding af lejehuse (windpower),
  • Laser cladding af polhjul og rotoraksler til generatoraksler og elmotorer

Vores svejse specialist Peter Pallesen kan kontaktes for ydereligere spørgsmål på
e-mail peter.pallesen@marineshaft.dk

 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
Marineshaft A/S

Pier II 8
9850 Hirtshals
Danmark
Marineshaft A/S

Billeder & videoer

Send til en kollega

0.11