23948sdkhjf

Dansk firma skræddersyer fleksibelt færgeleje – bl.a. til ny hurtigfærge

Brønderslev-virksomheden Serman & Tipsmark med i forberedelserne til Fjord Lines nybygning ’Fjord FSTR’

Færgetrafik er en vigtig del af sammenhængskraften i Danmark, og de seneste år er der foretaget mange investeringer i færgeindustrien. Det kan den nordjyske hydraulikvirksomhed Serman & Tipsmark mærke, som netop nu er ved at optimere Fjord Lines færgeleje i Hirtshals med et skræddersyet akkumulatorsystem, der skal sikre et mere fleksibelt færgeleje og nedbringe energiforbruget.

Det skriver Serman & Tipsmark i en pressemeddelelse.

Ifølge en analyse af Færgerederierne, er færgefarten i Danmark steget stødt det seneste årti, og i alt betjener de danske færger i gennemsnit 32,2 millioner passagerer årligt, hvilket svarer til, at hver enkelt dansker tager færgen seks gange om året.

Ny hurtigfærge

Den udvikling mærker de også til hos Serman & Tipsmark, der blandt andet leverer hydraulikløsninger til marineområdet. Hydraulikvirksomheden har været med til at optimere Fjord Lines færgeleje på Hirtshals havn, som Søfart tidligere har skrevet om, således havnen kan følge med den store efterspørgsel, og ikke mindst være klar til Fjord Lines hurtigfærgenybygning ’Fjord FSTR’, der før coronakrisen var planlagt til at skulle indsættes på Skagerrak til sommer.

– Vi var med ved ombygningen af et af Hirtshals Havns færgelejer, da Fjord Line har investeret i den nye og større katamaran, der er både længere, bredere og har større maskinkraft. Udgangspunktet var en fast rampe, men med Fjord Lines nye katamaran var en udvidelse og et mere fleksibelt færgeleje nødvendigt. Vi opførte derfor et nyt og hundredprocent skræddersyet anlæg til færgelejet, således den nye færge kan ligge sikkert til samt have et mere bæredygtigt system, siger servicechef hos Serman & Tipsmark Rasmus Obel.

Serman & Tipsmark har leveret et komplet hydrauliksystem og elektriske styresystem inklusive installation til det nye færgeleje, imens Bladt Industries var ansvarlig for stålarbejdet.

Og de to virksomheder er i fuld gang med at bygge både en sikker gangbro til de mange passagerer og et færgeleje, der skal kunne håndtere et stort antal personbiler samt tunge køretøjer. Lejet skal samtidig kunne stå imod vand og vind, og dermed sikre en behagelig overgang med et energibesparende hydraulisk akkumulatorsystem.

Hydraulisk akkumulator

– Færgelejets system bliver meget stort og har to specialdesignede cylindere, der hver skal løfte 200 ton ved hjælp af pumpestationer, som er udstyret med et hydraulisk akkumulatorsystem. På den måde sikrer vi en blødere overgang fra land til vand, idet pumperne lader en hydraulisk akkumulator op, som følger skibets bevægelser i vandet.

– Vandstandsvariationerne i Hirtshals havn kræver nemlig en specialudviklet løsning for at udjævne højdeforskellen på landingsstedet. Når færgen bliver lastet og ligger dybere i vandet, oplades akkumulatoren og gemmer energien til, at færgerampen bevæger sig op igen, så det er desuden en meget energibesparende løsning, forklarer Rasmus Obel og fortsætter:

– Vi har desuden lagt stor vægt på at udvikle et servicevenligt system med høj driftssikkerhed. Derfor er der fjernovervågning i styringen, som holder øje med bevægelserne i rampen, og det sikrer, at vi altid kan forebygge og afhjælpe fejl.

Derudover kan færgeovergangen styres fra både færgen og et teknikhus på havnen, og så er systemet meget støjreducerende med hele seks decibel i forhold til tilsvarende anlæg. På den måde har vi taget højde for de mange udfordringer, der har været ved det tidligere færgeleje.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109