23948sdkhjf

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Det er på tide, at rederierne får deres trapdoor til at leve op til reglerne, når lodser skal ombord. 

Sådan lyder det nu samstemmende fra 1200 amerikanske lodser i American Pilots' Association. Opråbet kommer efter, at lods Dennis R. Sherwood den 30. december 2019 døde af et fald i forsøget på at klatre ombord på det 6200 TEU store containerskib 'Maersk Kensington'. Skibet var på vej ind til New York, da ulykken skete.

En trapdoor er en platform, som lodsen skal over på for at komme fra lejderen til falderebet. Problemet med visse trapdoors er, at lejderen slutter umiddelbart under trapdoor'en, så lodsen er nødt til at hive sig selv op igennem hullet for at komme op på platformen. Det var i forsøget på at komme fra lejderen og op på trapdoor'en, at Dennis R. Sherwood faldt fra Mærsk-skibet. 

Ifølge American Pilots' Association er netop den anordning i strid med det gældende regelværk. IMO har siden 1979 anbefalet, at lodslejdere som minimum fortsætter op på niveau med det gelænder, der indhegner en trapdoor, så lodsen kan træde over på platformen i stedet for at skulle hive sig selv igennem den.

Den korrekte udformning af trapdoors er også omtalt i Solas-regulativet V23 og retningslinjerne for at implementere regulativt (A. 1045). Det reviderede regulativ trådte i kraft i 2012. 

- På den baggund er det frustrerende, og nu tragisk, at lodser skal blive ved med at møde – og være nødt til at håndtere – trapdoor-anordninger som den på det skib, som Kaptajn Sherwood faldt ned fra, skriver organisationen.

Er rædselsfuldt

I Danske Lodser nikker formand Lars Sigvardt genkendende til problemet. 

- Det er livsfarligt og virkelig rædselsfuldt, siger han til Søfart og tilføjer, at han opfordrer lodser til at nægte at kravle ombord, hvis forholdene ikke er forsvarlige. 

- Jeg har i hvert fald besluttet mig for, at jeg gør det ikke. Som lods er man nødt til at lytte til sin mavefornemmelse og lade være, hvis noget er for farligt, siger han. 

Ifølge American Pilots' Association behøver det dog ikke at være sådan, for det er ikke dyrt at efterleve krav og regulativer. 

- At udskifte og eller retrofitte udstyret, så det lever op til standarderne, burde ikke være et stort projekt, skriver organisationen.

Nu minder den både lodser og lodserier om, at en lods er i sin gode ret til at afholde sig fra at gå ombord på et skib, hvis adgangsvejen ikke virker sikker. 

Læs også: Derfor tjener lodsen over 1 mio. kr. om året

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156