23948sdkhjf

Folketinget stemmer DIS-udvidelse igennem

Danske Rederier forventer flere skibe under dansk flag med nye regler på plads

Efter lang tid i støbeskeen er udvidelsen af DIS og tonnageskatten nu endelig en realitet.

Det sker i kraft af, at Folketinget i dag stemte udvidelsen igennem med et bredt flertal, skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse. Dermed kan besætningen på en række specialskibe, som blandt andet servicerer offshore vind-segmentet, nu kommer under den gunstige sømandsbeskatning. 

Det har stor betydning for blandt andre offshore vind-rederiet Ziton, hvor direktøren nu vil flage sit senest anskaffede skib ind under dansk flag.

- Jeg er glad og lettet over, at forslaget nu endelig er vedtaget. Det vil give os bedre mulighed for at tage kampen op med vores konkurrenter i England, Norge og Holland, siger Zitons CEO Thorsten Jalk ifølge Danske Rederier.

Stort potentiale

Danske Rederier forventer, at flere rederier vil følge Zitons eksempel og flage skibe ind under dansk flag. Udvidelsen vil samtidig sikre nye investeringer og arbejdspladser i hele landet.

- Julen kommer tidligt i år. Vi er glade for, at et bredt flertal i Folketinget bakker op om, at DIS- og tonnageskatten også skal omfatte de aktiviteter, der er knyttet til offshore vind. Det er vigtigt. Både for erhvervet, men også for Danmark, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i pressemeddelelsen. 

Hun understreger, at der er "benhård" international konkurrence inden for offshore vind, og at det derfor er vigtigt, at de mange danske rederier, som bygger og servicerer havvindmølleparkerne, får samme vilkår som deres konkurrenter.

- Det gør de med udvidelsen her, og jeg er sikker på, at udvidelsen både vil føre til flere skibe på dansk flag og skabe jobs i yderområderne, hvor flertallet af søfolkene bor, siger Anne H. Steffensen.

Læs også: Dansk offshore-vind rider på vækstbølge

FAKTA - DIS

  • Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) blev oprettet i 1988 og indebærer blandt andet den særlige sømandsbeskatning.
  • Tonnageskatten er en international standard for beregning af rederiers skattepligtige indkomst baseret på rederiets omfattede.
  • Der arbejder godt 2.000 søfolk i den danske maritime offshore-sektor. Dertil kommer godt 650 ansatte på rederikontorerne i land. 45 danske rederier er i dag, helt eller delvist, beskæftiget med havvind.
  • I dag skal der, som minimum, benyttes 17 forskellige skibstyper i en havvindmølleparks levetid. 187 dansk opererede fartøjer er i dag, helt eller delvist, beskæftiget med havvind.

Kilde: Danske Rederier

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125