Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Et brev til miljøministre i Tyskland og Holland er Fanøs seneste tiltag i kampen mod udvidelsen af Esbjerg Havn-

En planlagt udvidelse af Esbjerg Havn er en alvorlig udfordring af det fælles politiske mål om at beskytte Vadehavet og dets omgivelser.

Læs også: Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

Sådan skriver Fanøs borgmester, Sofie Valbjørn (ALT) i et brev til miljøministrene i Tyskland og Holland.

Brevet er ø-kommunens seneste forsøg på at stikke en kæp i hjulet for nabobyen Esbjergs planer om at udbygge sin havn med ca. en mio. kvm og en km ny kajkant.

Anledningen til brevet er, at de to ministre skal mødes med deres danske kollega, Jakob Ellemann-Jensen (V) på fredag, oplyser Valbjørn. Det sker i regi af et samarbejde de tre lande imellem om at beskytte Vadehavet, der både har status af FN Verdensarv og Natura 2000-område.

- Vi er rigtig bekymrede for naturen i Vadehavet. Det er skrøbelig natur, og der er mange arter, som skal igennem og forbi Vadehavet, siger Sofie Valbjørn og fortsætter:

Læs også: Esbjerg Havn fylder 150 år

- Vi mener, at de andre ministre kan have gavn af at vide på forhånd, at man ikke er lige så restriktiv i Danmark som i de andre lande.

Mener du ikke, at den danske regering passer godt nok på Vadehavet?

- I hvert fald ikke, hvis de godkender en udvidelse af Esbjerg Havn, svarer borgmesteren.

Esbjerg: De kan være helt rolige

Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), mener, at hans kollega i nabokommunen er for tidligt ude med sine bekymringer.

Læs også: FN går ind i Esbjergs havneudvidelse

Esbjerg Kommune sætter om kort tid gang i en omfattende VVM-proces, oplyser borgmesteren. VVM står for Vurdering af Virkninger på Miljøet. Det skal blandt andet undersøges, om udvidelsen vil påvirke FN Verdensarv eller Natura 2000-områder, som er områder, der nyder særlig beskyttelse.

- Så de kan være helt rolige ved, at vi selvfølgelig er meget opmærksomme på den følsomme natur, der ligger side om side med Esbjerg Havn.

- Hvis der er nogen påvirkning af Vadehavet, så får man selvfølgelig ikke lov til at udvide havnen i den form, det er foreslået. Så må man kigge på, om man skal reducere projektet eller helt droppe det, siger Frost Rasmussen.

Ser ikke VVM som afgørende

Fanø Kommune har tidligere blandt andet skrevet til FN om sin bekymring over Esbjergs havneplaner. Generelt er ø-kommunen meget udfarende i sagen, mener Esbjergs borgmester.

Læs også: 2017 blev et rekordår for Esbjerg Havn

- Jeg havde håbet, at vi kunne tale med hinanden i stedet for at tale om hinanden, siger Jesper Frost Rasmussen.

- Jeg håber, at Fanø vil være med til at afvente resultatet af VVM-processen og så gøre deres sag op på et faktuelt grundlag i stedet for som nu at rejse bekymringer mange steder, uden at det er belyst.

Men for Sofie Valbjørn er VVM-redegørelsen ikke afgørende.

- Uanset hvad VVM-redegørelsen viser, mener vi faktisk ikke, at havneudvidelsen skal finde sted, siger Fanø-borgmesteren og fortsætter:

- Man har også tidligere udvidet havnen. Og hvis man bliver ved med at tage små skiver af Vadehavet, så kan det godt være, at den enkelte VVM-redegørelse vil sige, at det kan gå an. Men så forholder man sig ikke til det store billede.

Mere om: Esbjerg Havn | Fanø


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Skoleskibet ’Dynekilen' forbi Aarhus, inden det Tvind-ejede skib returnerede mod syd - denne gang mod Sønderborg

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Nyhedsbrev

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Online Avis Arkiv
Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet ...

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

Send til en kollega

0.192