Unge med tro på fremtidens sømand

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Søfart tog til Svendborg for at møde nogle af de unge, som heldigvis ikke lader sig skræmme af historierne om autonome skibe og benhård konkurrence fra udenlandske søfolk i den danske handelsflåde

Hvad skal fremtidens maritime kompetencer være?

Det var temaet for MARCOMP 2018-konferencen, der i sidste uge samlede en række maritime nøglespillere, arrangeret (eller støttet, red.) af Maskinmestrenes Forening, Danske Maritime, SIMAC, MARNAV, Maritime Development Center m.fl.

Det gav anledning til debat, og de unge fra søfartsskolerne i Svendborg og Marstal deltog aktivt i debatten. Bl.a. fremlagde de studerende tre punkter, som er vigtige for de unge på søen.

Læs også: Tidlig julegave til Marstal Navigationsskole

Først og fremmest faglighed, dernæst selvrealisering og endelig balance mellem arbejde og privatliv, og gerne mulighed for at kombinere sø- og landansættelser.

Blandt anbefalingerne var også bedre mad, fordi unge i dag går op i deres sundhed - altså ikke friturestegt mad i tre uger, som 24-årige Emma Grønsund formulerede det. Desuden blev den sociale sammensætning af besætningen vægtet højt. Søfart fangede fire af de skibsfører-studerende. De er alle på sidste del af uddannelsen og har været i langvarige praktikforløb på søen.

Læs også: ”Hvor mange skal voldtages, før det er vigtigt?”


Emma Grønsund, 24 år, læser til skibsfører på SIMAC

Lidt polemisk - bliver du overflødig?

- Nej, mht. de autonome skibe kan jeg kun se det som en fordel, fordi der allerede er meget ude på skibene, der er autonomt - autopilot osv. Og jeg kan forestille mig, at man kan lave vedligeholdelse på skibet på oceangående passager, fremfor at stå på broen og ’spilde sin tid’.

Kan du konkurrere med filippinerne?


- Det, vi som danskere kan bidrage med, er også den måde, vi er på. Vi er meget stædige og har nogle faste holdepunkter, mens man kan opleve, at filippinere har en lidt anden måde at agere på. F.eks. er de meget tilbageholdende, mens vi er lidt mere frembrusende, vil nogle nok sige.


Stephanie Hansen, 24 år, læser til skibsfører på MARNAV

Er danske søfolk ved at blive overflødige?

- Det tror jeg aldrig sker, for der er mange måder at arbejde med det maritime på - bl.a. at kan man bruge indsigten fra søen på land.

Kan du konkurrere med filippinerne?

- Det er svært at konkurrere på løn, men det skibe, hvor der kun er filippinere, bliver ikke altid vedligeholdt så godt, som de skriver i deres papirer. Så kommer danskerne ud og skal rette det hele op igen bagefter, og det kan blive dyrt.


Kristian Kjeldsen, 42 år, læser til skibsfører på MARNAV

Er du nervøs for, at du bliver overflødig?

- Jeg tror det er uundgåeligt, at vi kommer til at forandre os. Vi skal sørge for, at vi er uddannet på et niveau, hvor vi er konkurrencedygtige. Og i forhold til de autonome skibe kommer det meget an på, hvilket segment, man kommer til at arbejde i.

Kan du konkurrere med filippinerne?


- Jeg mener det er en uundgåelig risiko, at vi bliver underbudt, men så må vi dygtiggøre os på andre fronter.


Anders Hansen, 23 år, læser til skibsfører på MARNAV

Frygter du for sømandserhvervets fremtid?

- Nej. Jeg får måske en lidt anden opgave en tidligere, men jeg tror jeg får en vigtig rolle. Jeg tror, at den faglighed, der altid har været krævet, stadig skal være høj, men måske skal vi have mere it-forståelse, f.eks. omkring hvordan man håndterer et nedbrud.

Kan du konkurrere med filippinerne?

- Danskerne har altid været gode til at være omstillingsparate, så vi skal kunne de svære og specielle opgaver, også selvom uddannelsen er til generalister. De ting, vi skal lave ude på vandet i fremtiden, vil være specielle.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Nyhedsbrev

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Online Avis Arkiv

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Smyril Line får egne faciliteter i Hirtshals

HAVNE: Efter markant udvidelse af besejlingen af Hirtshals kan Smyril Line nu se frem til egne terminalfaciliteter i den store nordjyske færgehavn

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Risikerer fængsel for skibssalg til beaching-værfter

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk retter investeringsblikket mod teknologi-iværksættere

Massefyring på BornholmerFærgen

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Viking Supply Ships flytter hovedkontoret væk fra Danmark

Rederiet vurderer, det er bedre for organisationen, at have hjemme i Kristiansand frem for København

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Midlertidig løsning bliver permanent chef for offshore-rederi

Swire Blue Ocean har fundet en langsigtet afløser for Lars Blicher

Ørsted lægger kæmpe-ordre hos Siemens Gamesa

Plus

Cyberboss: Finanssektor skal være forbillede for shipping

Chefen for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste er ikke imponeret over dansk shipping. Han håber på en ’erkendelsesrejse’ og påpeger, at rederierne skal oppe sig, hvis man vil undgå dyre cyberangreb som det, der ramte Mærsk i sommer. Finanssektoren fremhæves som model

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Faaborg-rederi frikendt

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Dansk opbakning til maritim forskeralliance

Oliepris er under pres - store fald i løbet af seneste uge

Kalundborg misser krydstogtskib

FanøFærgen udvider kapaciteten

8.000 underskrifter - lokale vil have færge tilbage

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

’Næssie’ er spærret inde

HH Ferries sejler stadig mere gods over Øresund

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

TAG-Pipe rørbehandling.

Mirit Glas tilbyder tilpasset glasrør og glasstænger

Send til en kollega

0.298