Ny Hanstholm-mole testes i 100-års-storm

| Af Redaktionen/CGC | Tip redaktionen om en historie

I disse dage testes en kopi af Hanstholm Havns nye mole i det spritnye bølgelaboratorium på Aalborg Universitet

Arbejdet med den store udvidelse af Hanstholm Havn til godt 500 millioner kroner er i fuld gang. Udvidelsen indebærer blandt andet to nye moler – heraf en ny ydermole mod vest på et af de mest udfordrende havnemiljøer i verden. Denne mole, der har til formål at beskytte indsejlingen, er den mest udsatte overfor de skrappe vejr- og bølgeforhold, der forekommer i Hanstholm. Derfor tester man i disse dage en fysisk 3D-model af molen i Aalborg Universitets bølgelaboratorium.

På Aalborg Universitet har forskerne konstrueret en tro kopi af molen - det vil sige alle materialer er de samme som i fuldskalamodellen - i størrelsesforholdet 1:45, der i løbet af testene skal udsættes for forskellige storme. Heri blandt bølger, der svarer til en 100-års-storm:

- Når man tester konstruktioner her i bølgelaboratoriet, inden man igangsætter selve byggeriet, er det for at sikre sig, at ingeniørernes beregninger holder i virkeligheden. Vores erfaringer viser, at testene i bølgelaboratoriet er det tætteste, vi kommer på virkeligheden, fortæller lektor på Institut for Byggeri og Anlæg på AAU, Thomas Lykke Andersen og uddyber:

Læs også: Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

- Vi ved, at den nye mole i Hanstholm Havn vil blive udsat for en række forskellige storme, og for at sikre at konstruktionen er holdbar i ekstremt vejr, så simulerer vi det, man kalder en 100-års-storm i testbassinet.

Første danske havn i 10 år
Normalt tester forskerne nye havneanlæg fra hele verden, men det er første gang i mere end 10 år, at forskerne nu har en model til en dansk havn i laboratoriet, og hos Hanstholm Havn følger man processen med stor interesse:

- Da den nuværende havn i Hanstholm blev bygget for 50 år siden blev det anerkendt som en af de største ingeniørmæssige bedrifter inden for havnebyggeri nogensinde. Det skyldes de ekstreme blæst- og strømforhold og nogle særdeles kraftige bølger. Det skal vores nye mole jo selvfølgelig kunne modstå, og derfor er vi naturligvis meget glade for, at vi her har mulighed for at komme så tæt på virkeligheden, som det er tilfældet, forklarer havnedirektør i Hanstholm Havn, Niels Clemensen.

Læs også: Danmarks stærkeste ydermole på vej

Rambøll er Hanstholms Havns rådgiver på havneudvidelsen og har derfor været med til at udforme udbudsmaterialet. Heri har Rambøll blandt andet fastlagt forskellige krav til projektet, og et af dem er beliggenheden af den vestlige ydermole:

- I et projekt som havneudvidelsen i Hanstholm bliver der foretaget en masse beregninger, der danner udgangspunktet for, hvordan molen skal konstrueres, så den lever op til de forhold, den udsættes for. Designformlerne vil dog ikke passe 100 procent, og der vil altid være en mindre variation, når man går fra teori til praksis, fortæller senior specialist Jørgen Nørgaard fra Rambøll og fortsætter:

- Betydningerne af de variationer bliver tydelige i bølgelaboratoriet, og dermed kan vi i samarbejde med entreprenøren Aarsleff, vurdere, om designet nu også kan holde til de designbølger, som den skal kunne holde til og foretage eventuelle korrektioner og tilpasninger, så man får det optimale design inden den bygges i virkeligheden. Testen bidrager til at sikre os mod dyre overraskelser. Det er langt billigere at lave eventuelle korrektioner nu, inden molen er bygget.

Vandstanden i testbassinet svarer til 1,7 meter over normal vandstand, og bølgerne svarer til bølger af 8,2 meters højde. Undersøgelsen forløber ved, at man tester fra flere forskellige bølgeretninger. Forskerne tager billeder af hele konstruktionen inden testen og efter testen. Efter testen sammenligner de billederne for at se, hvilke sten eller betonblokke der har flyttet sig. Herefter tilpasser man og optimerer løbende.
Mere om: Hanstholm Havn


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Online Avis Arkiv
Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Kieler-sluse hårdt medtaget

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

8.000 Maersk-containere til Hamburg Süd

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.265