Rederierne efterlyser ens havnestatsregler

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Nationale særkrav for sikkerheden på skibe, der anløber havne i udlandet, gør det svært for danske skibe at arbejde i udenlandske havne. Danske Rederier efterlyser et fælles internationalt regelsæt

Små højhastighedsfartøjer under 500 bruttotons, som ofte bruges til at servicere vindmøller, er på grund af deres størrelse ikke er omfattet af fælles internationale regler. Skibene er derfor godkendt i henhold til danske regler, som ligner de regler, der gælder i de øvrige lande rundt om Nordsøen.

Det vækker derfor undren hos Danske Rederier, at skibene i et stigende omfang bliver mødt af krav om omkostningstunge certificeringer og opfyldelse af havnestatens krav, når de anløber og arbejder fra udenlandsk havn. Skibene bør have mulighed for at blive godkendt i henhold til ét regelsæt, som er gældende i alle lande, mener Danske Rederier.

- Når reglerne ligner hinanden, og havnestaten kræver et syn af skibet, men ofte ikke finder anledning til at stille større sikkerhedsmæssige krav til skibene, er det nærliggende at antage, at der kan ligge en protektionistisk dagsorden bag denne tilgang, siger Søren Enemark, chefkonsulent i Danske Rederier.

Internationale regler er løsningen
For de fartøjer, der medfører Industrial Personnel (IP) - en person, der hverken er passager eller besætningsmedlem, som f.eks. en vindmølletekniker, der har gennemgået et lægetjek og taget et søsikkerhedskursus - eksisterer der i dag kun nationale regler i de enkelte lande, som dog ligner hinanden. Skibstypen, som transporterer disse personer, er generelt mindre, men hurtiggående letvægtsfartøjer, som er bygget efter principperne i den internationale søfartsorganisation IMO´s regelsæt for højhastighedsfartøjer, den såkaldte HSC kode. Men selv om landenes nationale regler ligner hinanden, stilles der krav om, at skibene skal have godkendelser fra søfartsmyndighederne i de havne, som skibene anløber eller arbejder fra. 

Danmark ønsker ét fælles internationalt regelsæt for IP-skibene, idet det vil løse kravet om nationale godkendelser fra de havnestater, skibene arbejder fra. Rederiet vil med et internationalt certifikat i hånden ikke blive stillet overfor nationale særkrav. Hovedparten af IMO landene står dog fast på, at de nye regler kun skal gælde for skibe over 500 bruttoton. Det er problematisk, mener Danske Rederier.

- Internationale regler for IP-skibene vil skabe bedre ensartet markedsadgang. Der er slet ingen tvivl om, at nye regler for IP skibe er en meget vigtig sag - især, da langt størstedelen af medlemmernes IP skibe er mindre end 500 bruttoton – og mange af disse skibe arbejder i udenlandsk havn. En fælles international standard er den eneste langsigtede løsning på de problemer, sådanne skibe står overfor, siger Søren Enemark. 

IMO’s underkomite for skibsdesign og konstruktion (SDC) mødes den 22. til den 26. januar i London, hvor én af de tekniske arbejdsgrupper skal udarbejde internationale regler for IP-fartøjer. Teknikere fra alle søfartsnationer, herunder Søfartsstyrelsen i Danmark, har i det forgangne år givet deres bud på, hvordan et fælles regelsæt kan se ud.

 

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Sømandsliv: Skibsdreng i ØK

Breve og dagbøger giver et indblik i livet til søs i 1700-tallet

Plus

Profil: Mærsk-manden med den utaknemmelige opgave

At transformere en gammeldags kultur med stempler og papircertifikater til en moderne, digitaliseret virkelighed

Blue Water laver mere og mere med FLSmidth

Plus

Ugens Foto: For anker i Santos

.

Plus

Her er det hemmelige Mærsk-museum på Esplanaden

Skibsreder A.P. Møllers originale kontor er bevaret på et utilgængeligt museum på Esplanaden i København

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Forbereder leje til en færge som måske ikke kommer

Plus

Rømø-fiskere hopper over hvert andet olieskift

Et hollandsk forsøg mangedoblede timerne mellem olieskift på skibe. Det fangede Svend Eskildsens opmærksomhed, og han prøvede samme manøvre i Danmark - med succes

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Kieler-sluse hårdt medtaget

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Forbereder leje til en færge ikke kommer

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.264