Medier: Objekt er spottet i søgen efter ubåd i Argentina

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Dagen før, ilten slipper op i forsvunden, argentinsk ubåd, er et objekt spottet under havoverfladen

Et amerikansk flådefly, der søger efter en forsvunden argentinsk ubåd, har spottet et objekt på havbunden i det sydlige Atlanterhav. 

Flyets radar har lokaliseret et område, der afgiver varme, omkring 70 meter under havoverfladen. 

En miniubåd er sendt til stedet 300 kilometer øst for havnen Puerto Madryn for at identificere objektet. 

Det rapporterer lokale medier ifølge nyhedsbureauet dpa. 

Læs mere: Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Oplysningerne er ikke bekræftet af det argentinske forsvarsministerium. 

Redningsledere mener, at det kan være ubåden "ARA San Juan", der har været forsvundet siden onsdag i sidste uge med 44 mandlige og kvindelige besætningsmedlemmer om bord. 

Det rapporterer radiostationen Mitre og avisen Clarin. 

Det lokale hospital i Comodo Rivadavia er blevet bedt om at aflyse alle planlagte operationer og forberede sig på mulige omkomne. 

Ubåden har nok ilt om bord til syv dage og bør dermed blot have ilt til cirka en dag endnu. 

Ifølge den argentinske flåde er eftersøgningsoperationen, der omfatter 13 fly og 17 både, i en kritisk fase. 

- Vores bekymringer over iltreserverne vokser, sagde Enrique Balbi, talsmand for flåden i Argentinas hovedstad, Buenos Aires, tirsdag. 

Der har været falsk alarm flere gange, siden ubåden forsvandt for seks dage siden. 

I dagene efter dens forsvinden var der ikke en lyd fra fartøjet, men i lørdags meddelte flåden så, at der havde været syv satellitsignaler, der muligvis var nødsignaler fra ubåden. Nu skulle signalerne lige analyseres nærmere, og så kunne man måske pejle sig ind på ubåden. 

Men signalerne var ikke fra ubåden, og det er endnu ikke klart, hvad det så var. 

Mandag rapporterede CNN, at to af de skibe, der deltager i eftersøgningen, havde opfanget nogle særlige lyde omkring 360 kilometer ud for Argentinas kyst. 

De lyde, der var opfanget, var dunkelyde. Som blev der banket med værktøj på indersiden af ubådskroget. 

Men natten til tirsdag dansk tid kom de nedslående meldinger fra talsmanden for flåden: 

- Det lyder ikke som et mønster, der ville være, hvis bankelydene var en morse-kode, sagde han ifølge nyhedsbureauet Reuters. 

Han tilføjede, at lydene nok var fra en eller anden "biologisk kilde". 

/ritzau/



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Containerrute på Stillehavet trak tænderne ud på ØK

I 1980’erne begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for ØK’s containersatsning - ØK’s liner replacement skibe var for langsomme og havde ikke kapacitet til at konkurrere mod de nybygninger, som konkurrenten Maersk Line satte i drift

Positionsbillede

Nyhedsbrev

Danmarks største skibsladning tang på vej til Læsø

M/S Samka har æren af at fragte 35 tons tang fra Stege Havn til Læsø, hvor det skal bruges på huse.

Online Avis Arkiv

Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Positionsbillede

Gammel koldkriger på kurophold i Søby

MUSEER: ’Peder Skram’ har forladt Holmen for en tiltrængt overhaling og genforening med sine gasturbine

Plus

Bewa Line døde i 1978 - Næsten alt gik galt

Folk med ondt i skatten gav fødselshjælp til Rederiet Bewa Line, som blev stiftet af finansmanden Bent Waagensen i 1970 - måske derfor levede det atypiske rederi kun i otte år. Undervejs gik næsten alting galt

Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der stod pengestærke personligheder bag rederiet Knud I. Larsen. Det var bl.a. Herman og Peter Zobel (Codan) og familierne bag Frellsen Kaffe og Ørskov Skibsværft samt naturligvis Knud I. Larsen selv

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Plus 1

Danske skibsofficerer efterlyser nuanceret syn på vækst

ARBEJDSPLADSER: Søfartens Ledere forventer ingen eller kun ringe dansk beskæftigelsesvækst fra de mange ekstra skibe under Dannebrog

Plus

Maersk Line bevarer kompetente besætninger

INDFLAGNING: Søfolk fra den veldrevne Hamburg Süd-flåde fortsætter som hidtil under det nye danske ejerskab

Positionsbillede

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Fuld russisk kaptajn anholdt i Storebælt

1

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

Kolliderede bananer bliver til fjernvarme

Kollision med olierig gav opgave til Søby Værft

Positionsbillede: Kollision med olierig i Nordsøen nytårsnat sendte tankskib en tur forbi Ærø

Positionsbillede

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

Send til en kollega

0.539