23948sdkhjf

DanPilot og SensorSurvey vil udnytte private opmålinger

I dag udnyttes data fra de mange private søopmålinger ikke til at opdatere de officielle elektronisk søkort (ENC). Store områder på ENC kortet har stadig en ringe nøjagtighed, da de baserer sig på de gamle papirkort eller meget gamle søopmålinger.

Modsat udføres der mange private søopmålinger med meget høj nøjagtighed. Data fra disse opmålinger kunne bruges til at forbedre søkortene, men GST, der i dag har ansvaret for Statens søopmåling og søkortlægning i de danske farvande, har desværre ikke ressourcer til at nyttiggøre disse data.

Lodsvirksomheden Danpilot og søopmålingsfirmaet SensorSurvey starter derfor et pilotprojekt, hvor data fra private søopmålinger anvendes til at opdatere de elektroniske søkort som Danpilot i dag anvender til lodsning i erhvervshavnene.

Det oplyser SensorSurvey i en pressemeddelelse.

Danpilot anvender SafePilot-systemet til professionelle lodser. Systemet kan modtage og skabe nye præcise elektroniske søkort på baggrund af søopmålingsdata fra SensorSurvey.

SensorSurvey udfører på årsplan cirka 100 søopmålinger med centimeters nøjagtighed i danske farvande. Det sker fx som indledning og afslutning på oprensningsopgaver i havne og sejlrender eller som en årlig kontrol af besejlingsforholdene i erhvervshavnene.

Opmålingen udføres for at øge sejladssikkerheden og for at holde øje med hvordan dybdeforholdene udvikler sig.

Det sker der med data private søopmålinger i dag
Når resultatet af en privat søopmåling foreligger, skal alle dybdemålingerne iflg. reglerne afleveres til Geodatastyrelsen (GST). GST er i dag den maritime myndighed, der har ansvaret for søopmåling og søkortlægning til brug for skibserhvervets navigation i de danske farvande.

Afleveringskravet gælder hvad enten der er tale om en privat søopmåling udført i forbindelse med en oprensning (vedligehold af eksisterende dybde) eller en uddybning (forøgelse af reference dybden).

GST har desværre ikke kapacitet til at opdatere det digitale ENC-kort, med mindre der er tale om en uddybning eller større konstruktionsmæssige ændringer af havne og sejlrender med umiddelbar betydning for skibsfarten.

Data fra søopmålingerne går så at sige tabt i dag, da 90 procent af søopmålingerne udføres ifbm. oprensninger. Det samme gør sig gældende med de mange andre informationer man kunne uddrage fra søopmålingen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297