23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ekspert: Mærsk-angreb et wakeup-call til branchen

Shippingindustrien er sårbar over for cyberangreb, men alligevel tøver branchen ofte med at afsætte passende midler til at sikre sig, mener Lars Jensen, partner i SeaIntelligence Consulting

Selv om de fleste maritime virksomheder efterhånden har erkendt, at der er foreligger en reel trussel mod deres it-systemer, holder mange stadig igen med at afsætte de nødvendige ressourcer til at sikre sig mod cyberangreb.

Det mener shippingeksperten Lars Jensen, partner i SeaIntelligence Consulting og stifter af CyberKeel, et konsulentfirma, der hjælper shippingfirmaer med at beskytte sig mod hackere.

Holdningsændring

- Da vi påbegyndte vores arbejde med maritim cybersikkerhed i 2013, var holdningen vi mødte i de fleste maritime virksomheder, at dette ikke var en væsentlig trussel, skriver Lars Jensen i et indlæg på LinkedIn i kølvandet på et omfattende hackerangreb, som har ramt A.P. Møller-Mærsk og en række andre virksomheder verden over. Han fortsætter:

- Over de seneste 12-18 måneder er der sket en gradvis ændring i branchens tankegang, og den fremherskende holdning er nu en anerkendelse af, at der faktisk kan foreligge en reel trussel mod cybersikkerheden – imidlertid ser vi også, at denne anerkendelse i mange tilfælde stadig ikke omsættes til allokering af passende ressourcer til en ordentlig undersøgelse af virksomhedens nuværende niveau af cybersikkerhed eller relateret til en vedvarende forøgelse af cyber-parathed.

Cyberangrebet på Mærsk
Stort cyberangreb rammer Mærsk-koncernen

Indisk Mærsk-havn totalt lammet af hackerangreb

It-ekspert kalder hackerangreb på Mærsk for amatøragtigt

Mærsk i kamp for at bremse cyberangreb

Analytiker: Mærsk har to dage til at løse IT-problemet

Maersk Line: Operationer fortsætter som planlagt

Ifølge Lars Jensen står situationen i modsætning til shippingbranchens i øvrigt stærke indsats mod automatisering og digitalisering.

Forudsigelig hændelse

- Mens Mærsk-hændelsen sandelig er uheldig ikke kun for Mærsk, men også for mange afskibere og andre påvirkede led i forsyningskæden, er det desværre også en hændelse, som har været helt forudsigelig i branchen (dog ikke når det gælder hvem det første store offer ville blive), skriver Lars Jensen i indlægget.

Han tilføjer, at han håber hændelsen - som han kalder et 'wake-up call' til branchen - vil fungere som en katalysator for den maritime industri til en yderligere at forbedring af cybersikkerheden.

Ifølge Lars Jensen er en nøglekomponent i cyberforsvaret at være i besiddelse af en solid plan, så alt kan geninstalleres fra back-up.

Når det gælder situationen hos Mærsk, understreger Lars Jensen, at tiden er en afgørende faktor i forhold til at få løst problemerne. Han peger på, at containerrederiet Maersk Line hver time håndterer næsten 3.300 TEU - svarende til en omsætning på 5,9 mio. dollars i timen.

En stakket frist

Selv om nogle kunder ifølge Lars Jensen formentlig vil udskyde deres bookinger ’en kort tid’, er det en stakket frist for Mærsk.

- Jo længere nedbruddet varer, jo flere kunder vil begynde at flytte deres last til andre rederier. Tiden er derfor afgørende i forhold til at få systemerne genoprettet efter et cyberangreb, fastslår Lars Jensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04