Dansk rederi forsyner Mellemøsten med våben

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Danske skibe har den seneste tid forsynet Mellemøsten med tonsvis af våben og militært isenkram, der med stor sikkerhed ender i konfliktzoner som Yemen eller hos oprørsgrupper som Islamisk Stat og al-Nusra i Syrien. 

Det skriver Ekstra Bladet tirsdag. 

Det er rederiet H. Folmer, der i længere tid har haft de to skibe 'Marianne Danica' og 'Hanne Danica' til at sejle i pendulfart mellem Burgas i Bulgarien og Jeddah i diktaturstaten Saudi Arabien med militært udstyr i lasten. 

Det fremgår blandt andet af internationale maritime sporingstjenester, hvor man også kan se, at skibene har sejlet med gods klassificeret som meget farligt, hvilket dækker over laster med eks. eksplosiver og våben. 

Ekstra Bladets erfarer fra kilder tæt på forløbet, at der skulle være danske besætningsmedlemmer om bord på de to skibe.

"Yderst sandsynligt" at våbnede sælges videre
Sagen har allerede vakt stor international opmærksomhed. Den saudiske hær bruger nemlig ikke våben og militært udstyr fra Bulgarien, og derfor skal de med alt sandsynlighed videre til konfliktzoner i Mellemøsten. Det fortæller den internationale ekspert i våbenhandel Pieter Wezeman fra det svenske forskningsinstitut Sipri.

- Saudi Arabien plejer at købe meget avanceret, meget dyrt og moderne udstyr til deres egen hær. Det vil være derfor være meget overraskende, hvis de havde inkorporeret de bulgarske våben, som de danske skibe har sejlet med, i deres hær.

- Det er derfor yderst sandsynligt, at de sælger våbnene videre. Vi ved, at Saudi Arabien er meget aktive i Yemen og Syrien, og det er kendt, at de har leveret militærudstyr til de to lande, forklarer siger Pieter Wezeman

Intet ulovligt i at sejle med våben
I modsætning til en del andre europæiske lande, så kan danske rederier frit sejle med våben rundt i hele verden, så længe det ikke sker fra en dansk havn. De eneste undtagelser er de pt. 20 lande, der er forbud mod at transportere våben til. Listen tæller hverken Syrien, Yemen eller Saudi Arabien, så dem kan danske rederier altså helt lovligt forsyne med våben. 

Og det er helt vanvittigt, mener Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe med ansvar for søfartsområdet.  

- Fordi vi ikke har en ordentlig lovgivning på det her område, så tillader vi danske virksomheder at levere våben, der kan ende i konfliktzoner, hvor de kan bruges mod danske soldater, der er sendt ud. Det er moralsk utilgiveligt, siger han.

- Vi har i den grad brug for at regulere lovgivningen, så skibene skal indhente tilladelse hver gang de skal fragte våben, siger Karsten Kristensen.

Rederi-ejer: Vi sejler med lovlige våben
Justitsminister Søren Pape Poulsen(K) har ikke ønske at kommentere sagen over for Ekstra Bladet. 

Ejeren af rederiet Jørgen Folmer erkender over for Ekstra Bladet, at de to skibe har sejlet mellem Bulgarien og Saudi Arabien, men han mener ikke, at han har et moralsk ansvar for, at våben kan havne i konfliktzoner.

- Uanset hvad du køber og sælger, så aner du ikke, hvor det havner henne, og det har man heller ikke ansvaret for. Jeg sejler kun med lovlige våben. Punktum, siger han. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Comeback for Maersk Line: Overskud på 339 mio. USD

Efter et rædselsfuldt 1. kvartal slår containergiganten Maersk Line tilbage i 2. kvartal med et overskud på 339 mio. dollars.

Plus

Torm-boss klar til flere kontraheringer

Bølgen af kontraheringer fra Torm får ikke topchef Jacob Meldgaard til at træde på bremsen: ”Får vi det rigtige tilbud, slår vi til igen”, siger topchefen til Søfart

Plus

Søren Skou: ”Bedste containermarked siden 2010”

Stigende containerrater løfter omsætningen med 1 mia. dollars i Maersk Line – Topchef Søren Skou vil nu fokusere mere på bundlinje og mindre på at stjæle markedsandele fra konkurrenterne

Plus

Analytiker: Maersk Line skal passe på med at smide markedsandele

Maersk Lines gode regnskab kommer på bekostning af mistede markedsandele - en farlig strategi på sigt, mener analytiker

Torm holder lille overskud i første halvår

CEO Jacob Meldgaard er tilfreds med halvårsregnskabet trods et lille underskud i andet kvartal af 2017 - og et pænt overskud på driften

Mærsks supplyskibe sejler med underskud

Maersk Supply Service kom ud af 2. kvartal med underskud på 28 mio. dollars

APMT ændrer fortegn på bundlinjen - og lidt til

Terminaloperatøren tabte kunder og penge i 2. kvartal

Online Avis Arkiv

Søren Skou: Maersk Line vil blive ramt igen

Et stort hackerangreb i juni har kostet A.P. Møller - Mærsk mellem 1,3 og 1,9 mia. kroner. Og det vil ske igen, siger Søren Skou

Ny administrerende direktør for Arctic Group

Svitzer holder niveauet

Ti ledige rigge tynger Maersk Drilling

Med ti helt eller delvist arbejdsløse borerigge i 2. kvartal har Mærsks boreforretning for alvor ryggen mod muren - alligevel formår selskabet at opretholde et beskedent overskud

Danske Rederier vil se effekten af EU-ophugningsordning

Stort tab for Maersk Tankers

Danske rederier har nået bunden

Havnedirektør skruer forventningerne ned trods fremgang

Plus

"Vi risikerer at blive den sidste generation til søs"

Jeppe Carstensen, rektor for Marstal Navigationsskole, er bekymret over danske unges manglende interesse for de maritime uddannelser. Erhvervet skal arbejde hårdt på at gøre sig mere synlig, mener han

Færgen skærer i billetpriserne

Maersk Oil tjener godt

’Nautilus’ tæt på kollision med fragtskib

Efter tekniske undersøgelser vurderer politiet, at ’Nautilus’ blev sænket forsætligt – samtidig beretter vidner, at ubåden var tæt på kollision med fragtskib natten mellem torsdag og fredag

Plus

Forelsket i sømandslivet

Tre elever fra 2. semester af skibsføreruddannelsen på Marstal Navigationsskole fortæller, hvorfor de har valgt en maritim karriere

Hafnia-boss: Produkttank holder stadig sommerferie

Kendelse ændret: Raket-Madsen fængslet efter spritparagraf

Mærsks nye holdingselskab vil drive gruppens udvikling

Analytikere: Maersk Line trækker konglomeratet op

Offshore-arbejdere får hudkræft af solens stråler

Analyse: Hvide Sande skaber 200 lokale arbejdspladser

209 nye maritime studerende dystede på Martec

Ny konkurrent til Molslinjens bus-projekt

Markedsmuligheder trækker Scanel over Nordsøen

Ny nedtur for containerraterne

Industrihavn i Rudkøbing er færdig

Klage koster Færgen 75.000

VIDEO: Video: Kystvagt på redningsaktion

Drukskandale koster ikke eksminister Stena-job

Nyt havnekontor i Thyborøn

Mærsk slæber Hollywood-filmstudie i retten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi giver billetten til vandflyveren!

Ny gerenation af strømforsyninger fra Siemens - smallere, bedre og nye typer

Koblinger med ATEX

IIoT giver forældet udstyr nyt liv hos Nestlé

Projektlederteamet hos BK Engineering udvides

Bedre, hurtigere, sikrere - og med fri forsendelse

CBN-bakkelitbundet til universal værktøjsslibning. Til u- og lavlegeret stål, højlegeret stål og HSS

100% Inherent Flammehæmmende sikkerhedsbeklædning

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Carl Stahl A/S deltager i DHL Stafetten igen i år

PREMIUM Naturfiber disc til slibning af stål og/eller rustfrit stål

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Dansk økonomi har genvundet sin internationale konkurrenceevne

Jordforbindelsessystem DENIOS

WEEE bure til indsamling af IT affald

20 års jubilæum hos CENTA Transmissioner A/S

Vindmøller, toiletsæder & et olie-dæmpet hængsel fra Japan

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Electro Care ApS - Besøg vores nye Webshop

Øget indkomstniveau i Indonesien medfører vækst i den kemiske branche

Impulse

Fremtiden i bevægelse

Spidex kobling

Electro Care ApS - Energioptimering

Send til en kollega

0.293