23948sdkhjf

Tankermarkedet allerede ramt af Qatar-ballade

VLCC-markedet er taberen i striden mellem olie- og gasrige Qatar og landets naboer. Sådan lyder det ifølge TradeWinds fra ship brokeren Affinity Shipping.

Konsekvensen af den diplomatiske disput er blandt andet, at skibe under Qatar-flag bliver nægtet anløb i De Forenede Arabiske Emirater. Det samme gør sig gældende i Egypten og Saudi-Arabien, hvor havnemyndigheder nægter at give tilladelse til skibe, der har Qatar som destination.

Qatar-konflikten og shipping

Diplomatisk krise rammer container- og LNG-fragt

Qatar-konflikt rammer ikke Maersk Oil

Affinity Shipping har allerede ændret sine planer for et VLCC-fartøj.

- Fartøjet skulle læsse en bestemt last i Qatar, inden afgang til De Forenede Arabiske Emirater og opfyldning, men planerne blev ændret i sidste øjeblik. Fartøjet skal nu lastes helt i Qatar, skriver Affinity Shipping.

Da laster med råolie fra Qatar ofte er små, bliver tankernes kapacitet ofte fuldt udnyttet med påfyldninger flere steder i regionen – og transporten dermed mere rentabel.

Resultatet kan fremover blive, at man i stedet anvender mindre suezmax eller aframax-fartøjer.

Kilde: TradeWinds

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219