Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Ultrabulks tørlastskib ’Ultra Innovation' opbragt i Panama for ulovlig sejlads med fosfat fra det besatte Vestsahara, skriver flere NGO'er. Ultrabulk afviser at rederiets fosfattransporter er ulovlige, mens Danske Rederier 'følger sagen nøje'.

Bulk-skibet ’Ultra Innovation', som tilhører det dansk-baserede rederi Ultrabulk, er ifølge flere NGO’er tilbageholdt i Panama med 50.000 tons fosfat

Tørlastskibet ’Ultra Innovation’ er det andet skib i denne måned, som er blevet tilbageholdt i Panama for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara til Canada - stik imod international lov og Folketingets anbefalinger. Det skriver NGO’erne Afrika Kontakt og Western Sahara Ressource Watch (WSRW).

Ultrabulk er ifølge de to organisationer den primære transportør af fosfat for det Canadiske firma Agrium, som er den største opkøber af fosfat fra Vestsahara. Den seneste transport, der sejlede fra El Aaiun i Vestsahara med Ultrabulk, skulle have været til Vancouver i Canada. Fosfat bruges primært til produktion af kunstgødning.

Kontrakt med marokkansk fosfatfirma

Afrika Kontakt skriver i en pressemeddelelse, at Ultrabulk har en kontrakt med det offentligt ejede marokkanske fosfatfirma Groupe OCP, som er verdens førende fosfat-eksportør. Aftalen omhandler transport af 9 millioner tons fosfat fra BouCraa-minen i Vestsahara til Canada mellem 2013 og 2020.

Afrika Kontakt har i årevis forsøgt at få en dialog med Ultrabulk. Men dette har ifølge foreningen vist sig stort set umuligt, da Ultrabulk har henvist til Danmarks Rederiforening. Både Ultrabulk og Danmarks Rederiforening har over for organisationen afvist, at de bryder folkeretten.

- Vi har i Afrika Kontakt forsøgt at fortælle Ultrabulk og Danmarks Rederiforening, at de er på kant ned folkeretten. Deres svar på vores henvendelser har ikke været taget alvorligt, og nu kommer resultatet. Et dansk skib er tilbageholdt med mulige store økonomiske konsekvenser for rederiet, udtaler sekretariatsleder hos Afrika Kontakt, Morten Nielsen, i pressemeddelelsen.

Læs også: Forsigtigt tørlastrederi skruer op for risikoen

Vestsahara har siden 1975 været besat af Marokko. Hverken opkøberen af fosfatet i Canada, Agrium, eller Ultrabulk har ifølge Afrika Kontakt været i kontakt med befrielsesbevægelsen Polisario, som ikke mener, at den oprindelige befolkning har givet sit samtykke eller har en fordel i eksporten af fosfat.

Polisario er forhandlingspart i FN's forsøg på at lave en folkeafstemning om områdets tilhørsforhold. En folkeafstemning som besættelsesmagten Marokko har blokeret for i årevis.

Bekræfter at skibet er tilbageholdt

Hos Ultrabulk bekræfter adm. direktør Per Lange overfor Søfart, at skibet 'Ultra Innovation' er tilbageholdt i Panama på foranledning af Polisario.

- Vi har tidligere fået klare juridiske udtalelser fra flere sider, men vi har benyttet denne lejlighed til igen at tjekke med vores juridiske rådgivere, som har bekræftet overfor os, at hjemmelsgrundlaget for udvinding af naturressourcer, herunder transport af dette, er uændret. Dermed er lasten som tidligere tilsvarende laster lovligt afskibet i overensstemmelse med de regler og forpligtelser, som Ultrabulk er underlagt, skriver han i en email.

Ifølge Afrika Kontakt har en EU-dom fra december 2016 fastslået, at Polisario repræsenterer folket i Vestsahara og deres politiske og økonomiske interesser. Til det siger Per Lange:

- Vi afventer forsat Udenrigsministeriets redegørelse for dommen og de eventuelle implikationer, det må have for danske virksomheder. Foreligger der dernæst en ny situation, så forholder vi os selvfølgelig til det. Han tilføjer:

- Der foreligger ikke nogen handelsembargo eller sanktioner, og der er derfor ikke noget ulovligt i denne forretning. Vi arbejder ydermere ud fra de anbefalinger, som FN og de danske myndigheder udsteder, inklusive Folketingets opfordring til at udvise særlig agtpågivenhed.

Ultrabulk har rødder tilbage til det hedengangne ØK, som i slutningen af 1990’erne solgte sine tørlastaktiviteter til Eitzen-gruppen, som igen solgte aktiviteterne videre til den familieejede chilenske Ultranav-koncern i 2009.

Danske Rederier følger sagen nøje

Hos Danske Rederier (tidl. Danmarks Rederiforening) oplyser man, at organisationen tidligere har modtaget henvendelser fra Afrika Kontakt og løbende har drøftet situationen.

- Vi noterer os, at der er et skib, der er blevet tilbageholdt. Så længe tolkningen af dommens betydning ikke foreligger, kan vi ikke umiddelbart se, at der er hjemmel til at rejse krav om erstatning. Vores medlemmer, der er til stede i Vestsahara, har indgået en kontrakt med deres kunder. De overholder lovgivningen, da der ikke foreligger nogen handelsembargo eller sanktioner, udtaler Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier, i en mail til Søfart. Hun tilføjer:

- Danske Rederier følger sagen nøje, og vi afventer nu Udenrigsministeriets redegørelse for dommen. Viser den, at man skal handle anderledes, så et det en ny situation, som vi selvfølgelig forholder os til. Derudover er vi i løbende dialog med Udenrigsministeriet, så vi konstant sikrer os, at vores anbefaling med vores medlemmer er i overensstemmelse med den officielle danske holdning og anbefalinger fra FN.

Læs også: Ultrabulk tog levering af supramax-nybygning


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ultrabulk i stormfuldt farvand med fosfat om bord

Det danske tørlastrederi er havnet i strid modvind for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara. Ultrabulk afviser at have gjort noget ulovligt, men i Folketinget kræver venstrefløjen, at regeringen griber ind

Plus

Udenrigsminister: Handel med Vestsahara er lovlig

SF og Enhedslisten kræver regeringsindgreb, mens udenrigsministeren opfordrer virksomheder til at udvise særlig agtpågivenhed i Vestsahara

Plus

Danske Rederier: Vores medlemmer overholder loven

Rederne drøfter løbende situationen omkring Vestsahara og afventer Udenrigsministeriets redegørelse for EU-dom

Plus

Clipper også aktiv i Vestsahara

Dong sælger olie- og gasaktiviteterne

Nyt arbejde til Mærsks dyre boreskib

Online Avis Arkiv

Danmark tiltræder Hong Kong konventionen

Et stort flertal i Folketinget har netop vedtaget, at Danmark skal tiltræde Hong Kong konventionen om forsvarlig ophugning af skibe.

A2Sea-direktør: Vi får snart ny ejer

Ny Esvagt-boss i Storbritannien

Claus T. Sørensen skal være spydspids for Esvagts indsats på det britiske marked fra kontoret i Aberdeen

Monjasa-CEO: Vores kreditværdighed er intet problem

Efter en retssag og et elendigt 2016 er Monjasa kommet ud på den anden side. CEO Anders Østergaard fortæller om strategien i et eksklusivt interview med Søfart

Mand over bord fra dansk skoleskib - midt i Atlanten

Efter ulykke: Strammer reglerne for vandscootere

Fusion skaber tank-kæmpe med 105 skibe

Transportcenter i Køge er Danmarks nye erhvervscentrum

PostNord opfører enormt lager og terminalbygning i Skandinavisk Transport Center

Kæmpekontrakt udløser Svitzer-køb af fire nye bugserbåde

Ny maritim investeringsfond køber de første skibe

Foto og video: Historisk anløb i Limfjorden

1

Blue Water Shipping med millionkrav mod Odense Havn

Kom til konference om Ren-Luft-vision

50 år med Bøjden-Fynshav

Dong fyrer mindst 115 efter frasalg

For at "udnytte selskabets fulde potentiale" vil Dong reducere antallet af ansatte med over 100 stillinge

Plus

Nye svovlkrav stiller Norden i svært dilemma

Modsat Mærsk har Norden endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der skal scrubbere om bord på rederiets tørlast- og tankskibe. Der er stadig mange ubekendte, siger rederiets ekspert, Alex Hjortnæs.

Norden ryster tørlast-posen

Svitzer vinder 20 år lang kæmpekontrakt

I to årtier skal rederiet stå for terminalbugsering i stor marokkanske havn, en opgave til adskillige hundrede millioner dollars

Færge redder hollandske turister ved Langeland

Molslinjens nye hurtigfærge ankom planmæssigt til Aarhus

Mærsk sætter prisskilt på tysk opkøb

Damco følger floden

Plus

Drilling-direktør: Vores kunder er ekstremt forsigtige

Danmarks Rederiforening bliver til Danske Rederier

Ændringer i Maersk Oil koster 139 stillinger

Minister åbner for ny tunnelforbindelse til Sverige

CMA CGM sejler plus hjem

Omsætningen dykker i Wärtsilas danske salgsselskab

Thrane-selskab med nyt stort underskud

Plus

Mærsks rekorddyre boreskibe mangler arbejde

Ny teknologi skal give sikkerhed ved skibsregistrering

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NY PORTAL: Spar +50% på indkøb!

Et gevind er ikke bare et gevind

Electro Care ApS - Undgå lejeskader..

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

Verdens første trykstøbte opsamlingskar!

Electro Care ApS - Afbalancering

CERABOND, et komplet sortiment af skæreskiver til stål og rustfrit stål med 40 % mere effekt.

Simas holder lukket

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Ny organisering bag pavillonsucces hos Ajos

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Bunker ordre til Nordsøen

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Termografi og Teknik – Netværksdagene 2017

DS Flexhal byder velkommen i nyt regionskontor i Storkøbenhavn

ATEX Godkendte udligningsforbindelser

Tæt på kørende trafik

Er der forskel på NPT og rørgevind?

HUSK: Deltag i vores konkurrence og vind en faldsikringssele godkendt til 1...

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Seafastening

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Send til en kollega

0.227