Dansk tørlastskib tilbageholdt i Panama

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Ultrabulks tørlastskib ’Ultra Innovation' opbragt i Panama for ulovlig sejlads med fosfat fra det besatte Vestsahara, skriver flere NGO'er. Ultrabulk afviser at rederiets fosfattransporter er ulovlige, mens Danske Rederier 'følger sagen nøje'.

Bulk-skibet ’Ultra Innovation', som tilhører det dansk-baserede rederi Ultrabulk, er ifølge flere NGO’er tilbageholdt i Panama med 50.000 tons fosfat

Tørlastskibet ’Ultra Innovation’ er det andet skib i denne måned, som er blevet tilbageholdt i Panama for at sejle med fosfat fra det besatte Vestsahara til Canada - stik imod international lov og Folketingets anbefalinger. Det skriver NGO’erne Afrika Kontakt og Western Sahara Ressource Watch (WSRW).

Ultrabulk er ifølge de to organisationer den primære transportør af fosfat for det Canadiske firma Agrium, som er den største opkøber af fosfat fra Vestsahara. Den seneste transport, der sejlede fra El Aaiun i Vestsahara med Ultrabulk, skulle have været til Vancouver i Canada. Fosfat bruges primært til produktion af kunstgødning.

Kontrakt med marokkansk fosfatfirma

Afrika Kontakt skriver i en pressemeddelelse, at Ultrabulk har en kontrakt med det offentligt ejede marokkanske fosfatfirma Groupe OCP, som er verdens førende fosfat-eksportør. Aftalen omhandler transport af 9 millioner tons fosfat fra BouCraa-minen i Vestsahara til Canada mellem 2013 og 2020.

Afrika Kontakt har i årevis forsøgt at få en dialog med Ultrabulk. Men dette har ifølge foreningen vist sig stort set umuligt, da Ultrabulk har henvist til Danmarks Rederiforening. Både Ultrabulk og Danmarks Rederiforening har over for organisationen afvist, at de bryder folkeretten.

- Vi har i Afrika Kontakt forsøgt at fortælle Ultrabulk og Danmarks Rederiforening, at de er på kant ned folkeretten. Deres svar på vores henvendelser har ikke været taget alvorligt, og nu kommer resultatet. Et dansk skib er tilbageholdt med mulige store økonomiske konsekvenser for rederiet, udtaler sekretariatsleder hos Afrika Kontakt, Morten Nielsen, i pressemeddelelsen.

Læs også: Forsigtigt tørlastrederi skruer op for risikoen

Vestsahara har siden 1975 været besat af Marokko. Hverken opkøberen af fosfatet i Canada, Agrium, eller Ultrabulk har ifølge Afrika Kontakt været i kontakt med befrielsesbevægelsen Polisario, som ikke mener, at den oprindelige befolkning har givet sit samtykke eller har en fordel i eksporten af fosfat.

Polisario er forhandlingspart i FN's forsøg på at lave en folkeafstemning om områdets tilhørsforhold. En folkeafstemning som besættelsesmagten Marokko har blokeret for i årevis.

Bekræfter at skibet er tilbageholdt

Hos Ultrabulk bekræfter adm. direktør Per Lange overfor Søfart, at skibet 'Ultra Innovation' er tilbageholdt i Panama på foranledning af Polisario.

- Vi har tidligere fået klare juridiske udtalelser fra flere sider, men vi har benyttet denne lejlighed til igen at tjekke med vores juridiske rådgivere, som har bekræftet overfor os, at hjemmelsgrundlaget for udvinding af naturressourcer, herunder transport af dette, er uændret. Dermed er lasten som tidligere tilsvarende laster lovligt afskibet i overensstemmelse med de regler og forpligtelser, som Ultrabulk er underlagt, skriver han i en email.

Ifølge Afrika Kontakt har en EU-dom fra december 2016 fastslået, at Polisario repræsenterer folket i Vestsahara og deres politiske og økonomiske interesser. Til det siger Per Lange:

- Vi afventer forsat Udenrigsministeriets redegørelse for dommen og de eventuelle implikationer, det må have for danske virksomheder. Foreligger der dernæst en ny situation, så forholder vi os selvfølgelig til det. Han tilføjer:

- Der foreligger ikke nogen handelsembargo eller sanktioner, og der er derfor ikke noget ulovligt i denne forretning. Vi arbejder ydermere ud fra de anbefalinger, som FN og de danske myndigheder udsteder, inklusive Folketingets opfordring til at udvise særlig agtpågivenhed.

Ultrabulk har rødder tilbage til det hedengangne ØK, som i slutningen af 1990’erne solgte sine tørlastaktiviteter til Eitzen-gruppen, som igen solgte aktiviteterne videre til den familieejede chilenske Ultranav-koncern i 2009.

Danske Rederier følger sagen nøje

Hos Danske Rederier (tidl. Danmarks Rederiforening) oplyser man, at organisationen tidligere har modtaget henvendelser fra Afrika Kontakt og løbende har drøftet situationen.

- Vi noterer os, at der er et skib, der er blevet tilbageholdt. Så længe tolkningen af dommens betydning ikke foreligger, kan vi ikke umiddelbart se, at der er hjemmel til at rejse krav om erstatning. Vores medlemmer, der er til stede i Vestsahara, har indgået en kontrakt med deres kunder. De overholder lovgivningen, da der ikke foreligger nogen handelsembargo eller sanktioner, udtaler Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier, i en mail til Søfart. Hun tilføjer:

- Danske Rederier følger sagen nøje, og vi afventer nu Udenrigsministeriets redegørelse for dommen. Viser den, at man skal handle anderledes, så et det en ny situation, som vi selvfølgelig forholder os til. Derudover er vi i løbende dialog med Udenrigsministeriet, så vi konstant sikrer os, at vores anbefaling med vores medlemmer er i overensstemmelse med den officielle danske holdning og anbefalinger fra FN.

Læs også: Ultrabulk tog levering af supramax-nybygning


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

Nyhedsbrev

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

Online Avis Arkiv
Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

VIDEO
Brand rammer bilskib

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

ADP henter ny salgschef

Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

Send til en kollega

0.244