Scandlines stærkere end nogensinde

Færgerederiet melder om resultat over forventning efter et år med store investeringer og indsættelse af nye færger

Scandlines’ økonomiske resultater overgik forventningerne i 2016 efter omsætningsvækst og fremgang i driftsresultatet i et år, der var præget af væsentlige investeringer og indsættelse af nye færger på Gedser-Rostock-ruten samt opgradering af havnefaciliteter.

De senere års betydelige investeringer i omegnen af 320 mio. euro og fortsatte driftsforbedringer har omdannet Scandlines til en afgørende del af infrastrukturen, og koncernen er mere konkurrencedygtig end nogensinde.

Koncernens omsætning steg 2 procent til 470 mio. euro i 2016 (2015: 460 mio. euro). I 2016 transporterede koncernens færger samlet set 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,6 mio. fragtenheder. På Gedser-Rostock-ruten steg fragttrafikken 16 procent og antallet af passagerer 10 procent efter indsættelsen af to nye hybridfærger.

- Efter et årtis hårdt arbejde og betydelige investeringer har vi omdannet Scandlines fra en statsejet færgeoperatør med adskillige ruter til en højtspecialiseret og effektiv trafikmaskine på to højfrekvente ruter mellem Danmark og Tyskland. I dag er Scandlines en afgørende del af infrastrukturen i de centrale transportkorridorer mellem vore to lande og mellem Skandinavien og Europa, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Fortsatte grøn linje
Scandlines fortsatte indsatsen for at blive en grønnere infrastrukturleverandør med tilføjelsen af to nye færger til verdens i forvejen største hybridflåde samt opgraderingen af havnefaciliteter for at kunne tilbyde kunderne en gnidningsløs rejse.

- Vores indsats og investeringer i omegnen af 320 mio. euro i løbet af de seneste tre år har cementeret vores konkurrenceevne i årene fremover, og vores langsigtede strategi er bæredygtig efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen mere end et årti fra nu. Vi byder yderligere konkurrence velkommen, men vi fortsætter med at give udtryk for vores legitime forventning om, at gældende tysk, dansk og europæisk lovgivning respekteres, siger CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines forventer moderat omsætningsvækst og forbedret lønsomhed i 2017 baseret på den gennemførte kapacitetsudvidelse på Gedser-Rostock-ruten og stabil drift på Rødby-Puttgarden-ruten samt i koncernens bordershops.

Scandlines
mio. euro 2016 2015
Omsætning 470 460
Resultat af primær drift (EBIT) 139 156
Resultat før skat 88 109
Årets resultat 81 107
Aktiver i alt 1.444 1.348
Investeringer 92 136
Antal ansatte 1.506 1.488


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Fagboss: Rederier fravælger juniorofficerer

Danske kaptajner kan godt konkurrere med udlændinge på lønnen - men der er stadig en udfordring, især når det gælder juniorofficererne, mener direktør Fritz Ganzhorn fra Søfartens Ledere

Dårligt nyt for jagten på Argentinas forsvundne ubåd

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Danske Rederier genkender ikke dyre kaptajner

Monjasa og eks-direktør vinder ankesag

Maersk Drilling indgår borealliance

Plus

Sidste ejede skib solgt hos XO Shipping

Indtil videre beskæftiger XO Shipping kun charterskibe efter salg af den sidste af to tidligere indkøbte bulkcarriere

Nyhedsbrev

Maersk Line udpeget nyt topmand i Nordamerika

Online Avis Arkiv
Plus

Kalundborg: Havneudvidelse er blevet lokalpolitisk slagmark

Plus

Størstedelen af Danmarks flåde er på fremmed flag

Selv om stadig flere skibe i den danske handelsflåde sejler med Dannebrog agter, har andelen af udenlandske flag på danske skibe konstant ligget over 50 pct. de sidste 10 år. De største danske rederier som Mærsk, J. Lauritzen og Norden har alle mere end halvdelen af deres skibe på fremmede flag.

Plus

Maritimt synspunkt: Bliver de maritime uddannelser fremtidssikret?

Plus

Flere skibe skal retrofittes til LNG-drift

Danske Rederier ryster posen

 Ny organisation i Danske Rederier skal styrke organisationen på områder, der vurderes at få større betydning for interessevaretagelse og medlemsservice i de kommende år

Flere folk får mere at se til på Søby Værft

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Plus

Profil: Du skal kende dit radarbillede

Som lods er det vigtigt at kunne se langt frem og forudse uforudsigelige kaptajner og styrmænd. Det fortæller Jørgen Løvendorf - lods i Danpilot de sidste to årtier

Medaljer til danske sømænd

Aftale om næste store projekt på Hanstholm Havn

Færgetrafikken stiger, når priserne falder

Plus

ØK’s klassiske linjeskibe var en fryd for øjet

Europaraterne igen tilbage

Welltec vil hente milliardbeløb og betale gæld

SubC-direktør stopper og går bølgeenergivejen

Medindehaver og stifter af offshore-selskabet SubC går nye veje.

Plus

Nybygget Esvagt-skib på leveringsrejse nordpå

OFFSHORE VIND: Esvagts seneste SOV’er skal være klar til start på belgisk havmøllepark i slutningen af måneden

Plus

’Tunø’s skipper runder skarpt hjørne

Dansker ny formand for EMSAs bestyrelse

Plus

Maritimt Synspunkt: Andelstanken inspirerer til digital innovation

Kalundborg Havn skyder tvivl ned

Horsens aflyser færge-køb

Byrådspolitikere om Mærsks radioaktive affald: Det er dybt bekymrende

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Maersk Drillings finansdirektør smutter til Rambøll

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Danske Rederier digitaliserer maritime kurser

Smedegaard: Mærsk skal finde olie-erstatning

Plus

Profilen: Maritim toppost til dansk advokat

Jubel over montørordning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få hurtigt og nem adgang til alle dine certifikater samt alt data omkring dit løfteudstyr

Stærk & værdifuld viden - DIN OLIE TALER

Højkvalitets kemikalieskab med udtrækskar

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

RS Components har nu PSoC 6 Bluetooth LE-udviklingssæt fra Cypress

Ajos skaffer specialkran til byggeri i København

Kranservice: se hvorfor Muehlhan vælger Fyns Kran Udstyr

GPS Tyverisikring og overvågning

Væskefiltrering – med effektivitet og dokumentation i fokus

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Emotron Softstarter

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

DENIOS - Behandling af farlige medier

IBIX besøger Bagenkop Havn

Vores dygtige serviceteknikkere monterer hver uge nye kraner hos vores kunder i hele Danmark

Nyansættelse

Spidex kobling

Eftermiddagsmøde om nye standarder på svejseområdet

Larko Magnet har indtaget Elmia

Glasrør og glasstænger hos Mirit Glas

ExportBoost Deutschland - den direkte vej mod eksport til Tyskland.

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

GPS Tyverisikring og overvågning

Den nye BlueMobil eco adBlue®

Send til en kollega

0.296